De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, is van plan om het navolgen van een veilige volgafstand op de weg te handhaven. De groene minister wil een pilootproject lanceren met als bedoeling bestuurders die de neiging hebben om te 'bumperkleven' te detecteren en vervolgens te straffen. Het systeem is gebaseerd op een netwerk van 'slimme' ANPR-camera's die overtredende bestuurders zouden kunnen opsporen. De minister legt verder uit dat een vergelijkbaar systeem al wordt gebruik in Duitsland, met effect.

Maar zo snel zal het nog niet gebeuren, want voor dit ambitieuze project in werking kan worden gesteld, moet de wegcode eerst worden aangepast. Momenteel staat daarin vermeld dat elke bestuurder verplicht is om een "veilige volgafstand aan te houden" tussen zijn voertuig en die van zijn voorligger, zonder in detail te treden. Voor dit project wil de minister de 'tweesecondenregel' invoeren die bijvoorbeeld al in de Franse wegcode is opgenomen. Bij ons zou die volgafstand van twee seconden gelden voor automobilisten vanaf een snelheid van 50 km/u.

Zelfrijdende auto's: een njet van Gilkinet!

Nog een aankondiging van minister Gilkinet in de krant Het Nieuwsblad deze dinsdag: zelfrijdende auto's zullen niet toegelaten worden op de Belgische openbare weg! In Duitsland zijn er al enkele modellen (waaronder de Mercedes S-Klasse en EQS met autonome rijsystemen tot op niveau 3) die zonder behulp van de bestuurder mogen rijden op de snelweg bij druk verkeer. Het Duitse merk met de ster wil deze technologie ook kunnen toepassen in België, maar die wettelijke toelating lijkt nu dus niet te komen. De minister van Mobiliteit heeft namelijk laten weten dat hij geen voorstander is van de technologie. Een uitspraak die consternatie opwekte bij mobiliteitsorganisatie Touring, die teleurgesteld was in de terughoudendheid van de minister.

Maar zoals we zagen met 5G in Brussel, worden nieuwe technologieën op de ene of andere manier uiteindelijk toch doorgevoerd, met of zonder goedkeuring van sommige politici...

?