Arnaud Henckaerts

7 JAN 2022

Gordon Murray Automotive‑gamma breidt binnenkort uit

Op 27 januari krijgt de T.50 van het Britse Gordon Murray Automotive het gezelschap van een tweede model, dat het bedrijf omschrijft als een “the world’s finest Supercar GT”.

Dit jaar worden de eerste exemplaren geleverd van de T.50, voor velen de spirituele opvolger van de legendarische McLaren F1, en de eerste auto van Gordon Murray Automotive (GMA). Maar de Britse sportwagenbouwer kondigt nu aan dat het zijn gamma uitbreidt met een tweede model, dat op 27 januari voor het eerst getoond wordt.

Meer informatie over de nieuwe wagen is er nog niet, zelfs geen teaserbeelden. GMA noemt het zelf een Supercar GT. Waarschijnlijk wordt hij gebouwd op de iStream architectuur van het bedrijf, een koolstofvezel onderstel dat GMA ook als ‘bouwdoos’ aanbiedt aan andere bedrijven, waardoor de ontwikkeling van een nieuw model betaalbaar moet blijven. TVR zou voor zijn wederopstanding gebruikmaken van die iStream, maar dat project lijkt een stille dood gestorven. Als de nieuwe GT van GMA op die basis gebouwd wordt, betekent het dat hij betaalbaarder wordt dan de astronomisch dure T50 en diens race-focused afgeleide T.50S Niki Lauda. Die staan immers op een specifiek voor de wagen ontwikkeld race-chassis.

Nieuwe fabriek

Gordon Murray Group kondigt meteen ook aan dat het start met de bouw van zijn nieuwe hoofdzetel bouwt in het Britse Highhams Park (Surrey), waar de nieuwe bolide ook ontwikkeld en geassembleerd zal worden. Het bedrijf investeert 50 miljoen pond, zo’n 60 miljoen euro, in zijn nieuwe locatie. Naast een productiefaciliteit zal het ook een ontwerp- en ontwikkelingsstudio omvatten, een testcircuit, een ‘heritage centre’ en accommodatie om klanten te ontvangen voor de verkoop en het onderhoud van wagens.

Maar om een glimp op te vangen van de eerste auto die er ontwikkeld en gebouwd zal worden, is het dus nog nagelbijten tot 27 januari.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie