Arnaud Henckaerts

11 AUG 2022

Great Wall: nog meer Chinese auto’s in Europa

De verdeling van de modellen van Great Wall Motors wordt verzorgd door Emil Frey, de grootste dealergroep op het Oude Continent.

De elektrificatie van het Europese wagenpark zet zich langzaam maar zeker verder. Terwijl Europese autobouwers al heel wat elektrische auto’s in hun aanbod hebben, komen er ook steeds meer nieuwe merken uit China. MG bijvoorbeeld, maar binnenkort ook Nio, BYD of nog Hongqi. En daar komt nu nog een merk bij.

Via Emil Frey

Of eerder gezegd merken, want het Chinese Great Wall komt naar Europa met twee van de merken uit de groep: Ora en Wey. Dat werd vorig jaar al aangekondigd op de IAA in München, maar nu is er ook een verdeler gevonden: de Zwitserse groep Emil Frey. Die naam zegt je misschien niet veel, maar het is de holding boven de grootste dealergroep in Europa. Emil Frey telde in 2020 (de cijfers voor het volledige jaar 2021 zijn nog niet beschikbaar) niet minder dan 816 dealers die auto’s van 44 merken verdelen en met meer dan een half miljoen geleverde voertuigen een omzet draaiden van 13 miljard euro!

Emil Frey start later dit jaar met de verdeling van twee modellen van de Chinese autogroep: de Ora Funky Cat, een compact elektrisch model, en de Wey Coffee 01, een luxueuze plug-in hybride SUV met een elektrisch rijbereik van 150 km. Later zouden andere grote markten in Europa aan de beurt komen, al is nog niet duidelijk of ook België aan de beurt zal komen.

Het is niet de eerste keer dat een Chinese autogroep de hulp inroept van een bestaand netwerk in Europa. BYD komt bijvoorbeeld naar ons land en Nederland met de hulp van Toyota-invoerder Inchcape, terwijl MG bij ons verdeeld wordt door de Astara-groep, dat onder andere ook Hyundai en Suzuki verdeelt in onze contreien.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie