Het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), het Europese onafhankelijke controleorgaan dat de veiligheid van nieuwe auto’s beoordeelt, is steeds belangrijker geworden. Vandaag oefent het een aanzienlijke invloed uit op autoconstructeurs en spoort het hen onder meer aan om onder meer heel wat elektronische rijhulp standaard aan te bieden om beter te scoren op hun tests. Nu is er een nieuw onafhankelijk Europees orgaan dat volgens dezelfde principes werkt, Green NCAP. Die vereniging van Europese bedrijven, die losstaan van autoconstructeurs, wil de ecologische impact van nieuwe auto’s bestuderen.

Groene sterren

In eerste instantie worden nieuwe auto’s getest op twee criteria: de zuiverheid van de lucht en het energierendement. Specialisten zullen volgens een gestandaardiseerd protocol de uitstoot van de auto’s bekijken en de capaciteit om hun energiebron in beweging om te zetten. De resultaten worden vertaald in een score van sterren met een maximum van vijf, net als bij de klassieke Euro NCAP. Doorheen de tijd zullen de criteria strenger worden.

Van 0 tot 5

De eerste Green NCAP-scores zijn er trouwens al. Bij de beste leerlingen zitten twee elektrische auto’s (de BMW i3 en Hyundai Ioniq EV), met een maximumscore van vijf sterren. De eerste auto met klassieke verbrandingsmotor is de Volkswagen Up GTI, met vier sterren. Onderaan het klassement bengelen de Fiat Panda 0.9 TwinAir, Ford Fiesta 1.0 Ecoboost en Volkswagen Golf 1.6 TDI 110, elk met nul sterren. De gedetailleerde resultaten vind je op de website van Green NCAP.