Beter laat dan nooit, moeten ze bij Toyota gedacht hebben. Nadat het merk eerder dit jaar zijn eerste 100% elektrische SUV onthulde, de bZ4X, doet topman Akio Toyoda nu de elektrische toekomststrategie voor de hele groep uit de doeken. Die strategie moet ervoor zorgen dat de auto’s van de groep tegen 2035 CO2-neutraal zijn.
30 elektrische modellen, investering van € 15 miljard
Tegen 2030 wil het bedrijf voor Toyota en Lexus samen wereldwijd niet minder dan 30 batterij-elektrische modellen op de markt brengen, goed voor een investering van zo’n € 15 miljard. Dat moet tegen 2030 leiden tot een jaarverkoop van 3,5 miljoen elektrische Toyota’s. De elektrische modeleln die het merk wil lanceren, komen op het eerste zicht niet allemaal naar het Oude Continent. Voor Toyota zou Europa recht hebben op drie ‘Toyota bZ-voertuigen’, met de bZ4X die eerst het gezelschap zal krijgen van een compacte SUV en later een nog kleiner model.
Lexus 100% elektrisch
Lexus, dat tegen 2030 100% elektrisch moet zijn in de grootste markten, waaronder Europa, brengt sowieso een elektrische crossover-achtige SUV op de markt. De RZ450e, die heel wat elementen leent van de LF-Z concept, zal er zijn tegen het einde van volgend jaar. Daarnaast is er ook nog sprake van een batterij-elektrische ‘Lexus Electrified Sedan’ en een bijkomende ‘Lexus Electrified SUV’.
Elektrische LFA-opvolger?
Allemaal mooi en relevant, maar waar wij het écht warm van krijgen is de Lexus Electrified Sport. Want sportwagens doen toch nog altijd meer dromen dan SUV’s en berlines… Voor die elektrische Lexus Electrified Sport heeft het merk het over een 0-100 tijd van iets meer dan 2 seconden en een rijbereik van meer dan 700 km! Mogen we beginnen dromen van een elektrische opvolger voor de Lexus LFA, die dan wel de heerlijke V10 moet missen?