In het
Franse Tremery ligt de grootste fabriek van dieselmotoren ter wereld. Ze is
eigendom van PSA en bouwde in 2015 nog 1,92 miljoen motoren (1,565 miljoen
diesels, de rest benzine). Vanaf nu moet ze echter ook elektromotoren gaan
produceren: 180.000 exemplaren in 2021 en 900.000 elektromotoren tegen 2025.
Het is duidelijk dat ook bij de Fransen de elektrische bocht met steeds meer overtuiging wordt ingezet. Dat heeft wel gevolgen voor de werkgelegenheid: omdat elektromotoren veel eenvoudiger zijn om te maken, heeft de fabriek minder arbeiders nodig.
De Franse autolobbygroep PFA schat dat 15.000 van de 400.000 banen in de hele Franse autosector verloren kunnen gaan door de elektrische transitie. PSA is milder: er zullen inderdaad banen verdwijnen in Tremery, waar vandaag 3.000 mensen aan de slag zijn, maar die afvloeiingen zullen op natuurlijke wijze gebeuren door mensen die op pensioen gaan niet te vervangen.
Het is duidelijk dat ook bij de Fransen de elektrische bocht met steeds meer overtuiging wordt ingezet. Dat heeft wel gevolgen voor de werkgelegenheid: omdat elektromotoren veel eenvoudiger zijn om te maken, heeft de fabriek minder arbeiders nodig.
De Franse autolobbygroep PFA schat dat 15.000 van de 400.000 banen in de hele Franse autosector verloren kunnen gaan door de elektrische transitie. PSA is milder: er zullen inderdaad banen verdwijnen in Tremery, waar vandaag 3.000 mensen aan de slag zijn, maar die afvloeiingen zullen op natuurlijke wijze gebeuren door mensen die op pensioen gaan niet te vervangen.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Ontdek meer inzichten
Peugeot