De Tucson is zonder twijfel een van de ‘locomotieven’ van het aanbod van Hyundai. Sinds de onthulling van het eerste model in 2004 heeft de Koreaanse gigant er wereldwijd meer dan 7 miljoen exemplaren van verkocht, waarvan 1,4 miljoen in Europa. Daarmee is hij dus onmiskenbaar een referentie in zijn segment.
Chiquer
Maar hij mikt niet langer in de eerste plaats op zijn prijs om te verleiden zoals de eerste generatie deed. Voor zijn vierde leven (waarbij we ook rekening houden met de periode toen hij bij ons als ix35 op de markt was) symboliseert de Tucson de indrukwekkende klim naar een hogere positionering van Hyundai in de voorbije jaren. Naast zijn uitgesproken stijl maakt deze Tucson vooral indruk door zijn uitrusting, afwerking en de elektrificatie van zijn aandrijflijnen.
Geometrisch
Iedereen mag van de strakke lijnen en het agressieve radiatorrooster vinden wat hij wil. Gezien de starende blikken die we kregen tijdens onze test lijkt deze geometrische stijl in elk geval indruk te maken. Meer praktisch gezien onthouden we dat de Tucson in grote lijnen hetzelfde formaat heeft als zijn voorganger. Met zijn lengte van 4,50 meter is hij slechts 2 centimeter gegroeid bij zijn vernieuwing. Tegelijk werden zijn schouders 1,5 centimeter breder en ligt zijn dak een halve centimeter dichter bij de grond.
Premium inspiratie
De impact die de nieuwe Tucson heeft op je netvlies gaat verder wanneer je instapt. Je betreedt hier absoluut een zuiver en technologisch premiumuniversum. Het dashboard is opgebouwd rond twee grote schermen van 10,25 duim (een voor de virtuele cockpit en een voor het infotainmentsysteem) met een verzorgde beeldscherpte.
'Complexe' ergonomie
In de praktijk moeten we echter wel erkennen dat dit uitgepuurde dashboard toch enige gewenning vraagt voor je het onder de knie hebt. Het is lastig om van bij de eerste blik de juiste knop te vinden op de zwartgelakte aanraakzone onder het scherm zonder lang van de straat weg te kijken.
En dan zijn er nog de vele submenu’s van alle aard (zoals dat waarmee je naar “natuurgeluiden” kan luisteren om je te ontspannen tijdens het rijden) die deze tablet biedt. De meest geconnecteerde bestuurders zullen in elk geval blij zijn met alle functies van de jongste generatie van Hyundai’s Bluelink-systeem, waarmee ze via hun smartphone met hun Tucson kunnen communiceren.
Hightech uitrusting
Het is onmogelijk om in detail in te gaan op alle veiligheidsuitrusting van deze nieuwe Tucson. We stippen daarom even de dodehoekwaarschuwingen via de virtuele cockpit aan tijdens rijstrookwissels. Of de centrale airbag tussen de voorpassagiers om te vermijden dat ze met het hoofd tegen elkaar knallen bij een botsing.
Gezellig en praktisch
De passagiers op de achterbank genieten van hun kant een vrijgevige binnenruimte. De Tucson gaat niet zo ver dat hij een verschuifbare bank biedt, maar de rugleuning is wel verstelbaar. Je kan ook de voorste passagiersstoel verstellen van op de achterbank als je je benen wat meer wil strekken.
Qua koffer komt de Tucson praktisch uit de hoek. Zijn vormen zijn regelmatig en het volume is afhankelijk van de gekozen motorversie met 33 tot 107 liter gegroeid in vergelijking met de vorige generatie. In vijfzitsopstelling beschik je namelijk over 546 tot 620 liter, wat voldoende is. Bovendien kan je de achterbank neerklappen volgens een 40/20/40-verdeling met behulp van hendels in de wanden van de koffer.
Overtuigend maar niet schitterend
De nieuwe Tucson schittert absoluut door zijn design, zijn afwerking, zijn uitrusting en dergelijke meer, maar zodra je rijdt komt hij minder zelfzeker uit de hoek. Laat ons zeggen dat hij niet het rijplezier weet te evenaren van de referenties in zijn genre (Ford Kuga, Peugeot 3008, Mazda CX-5), maar ook niet het werkingscomfort van de grootste verwenners in zijn segment (Citroën C5 Aircross of DS 7 Crossback, bijvoorbeeld). Toch biedt hij een mooi compromis tussen de twee extremen. Een negatief punt is dat stroomlijngeluiden vrij uitgesproken worden op de snelweg.
Enorm aanbod
Hyundai biedt een enorm breed gamma van aandrijflijnen voor zijn nieuwe Tucson. Manuele versnellingsbak of gerobotiseerd met dubbele koppeling, twee- of vierwielaandrijving, microhybride, hybride of plug-inhybride,… Naast een korte trip met de benzineversie 1.6 T-GDI 150 (een soepele motor) hebben we vooral veel gereden met de microhybride diesel van 48V, de 1.6 CRDi 136 pk met zijn 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze combinatie overtuigt in grote lijnen: hij pakt uit bij hernemingen (maar laat zich dan wel iets te sterk horen) en laat je vaak in vrijloop uitrollen met uitgeschakelde verbrandingsmotor dankzij de microhybride functie.
Het is alleen spijtig dat de ijking van zijn robotbak met dubbele koppeling niet zo subtiel is. Wegrijden verloopt soms brutaal (wat leidt tot trekkrachtverlies). En soms houdt hij een versnelling wat te lang aan na een krachtige acceleratie, bijvoorbeeld wanneer je een snelweg oprijdt.
Een ander detail: de mooie knoppen waarmee je kiest tussen D en R reageren niet altijd even snel bij het maneuvreren, als je bijvoorbeeld nog een beetje rolt of op het juiste moment niet meer op het rempedaal duwt. In de praktijk leidt dat soms tot vervelende situaties.
Hoeveel kost hij?
De prijsvork van deze nieuwe Tucson begint net onder de 30.000 euro voor de 1.6 T-GDI 150 Inspire en gaat tot meer dan 50.000 euro voor de duurste plug-inhybride variant Shine (50.099 euro). Doorgaans laat de structuur van het gamma je niet veel keuze. Het is niet mogelijk om de Tucson op maat uit te rusten, want aparte opties zijn er nagenoeg niet.
Voor een dieselversie 1.6 CRDi 48 volt 136 pk met DCT-versnellingsbak zoals onze testwagen moet je ofwel kiezen voor de lijn Feel aan 38.349 euro, ofwel voor de topversie Shine van 43.349 euro. Gelukkig is de uitrusting ook op niveau. Toch laat de Tucson je duidelijk betalen voor zijn hogere positionering als we kijken naar de tarieven van vergelijkbare SUV’s van massaconstructeurs.
Ons verdict
De Tucson heeft alle kaarten in handen om te verleiden: een persoonlijke stijl, een verzorgde afwerking, een ruim interieur, hightech uitrusting en een breed gamma aan (geëlektrificeerde) motoren. Om het plaatje helemaal perfect te maken hadden we graag een iets fijner dynamisch rijgedrag ervaren en een minder complexe ergonomie van de bestuurderspost – al gaan we ervan uit dat je er door de tijd mee leert leven. Gezien de vrij rigide structuur van het gamma bij Hyundai moet je bovendien diep in de geldbuidel willen tasten om van alle innovaties gebruik te kunnen maken.