De veroudering van de bevolking, steeds meer afleidingen aan het stuur omwille van smartphones en andere apparaten, de stijging van het aantal bestuurders onder invloed van drugs, de stijging van het aantal weggebruikers zoals fietsers en step-gebruikers: dat zijn de redenen die de federale overheid in zijn nieuwe verkeersveiligheidsplan aanhaalt voor de stijging van het aantal verkeersdoden.
“In het licht van deze vaststelling volstaan traditionele maatregelen niet meer,” zegt Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Daarom gaat de overheid voortaan gebruikmaken van het netwerk van slimme ANPR-camera’s die al langer aanwezig zijn op ons wegennet. De camera’s nemen een foto door de voorruit en van de nummerplaat van de auto of vrachtwagen. Als het systeem, dat gebruikmaakt van artificiële intelligentie, vermoed dat de bestuurder een telefoon in de hand heeft, worden de foto’s naar de politie gestuurd. Een agent zal dan beoordelen of het al dan niet over een inbreuk gaat.
Vanaf 2022
We weten nog niet of de camera’s meteen alle auto’s zullen controleren of enkel de vrachtwagens, en ook niet met welke frequentie ze dat zullen doen. Maar “de eerste pilootprojecten gaan begin volgend jaar van start.” Tegen die tijd werkt de overheid een juridisch kader uit dat deze semiautomatische controles mogelijk moet maken. Een aantal wetsvoorstellen worden al door de Kamer bestudeerd, maar ze moeten nog getoetst worden aan de wet op de bescherming van de privacy.
Naar een rijbewijs met punten?
Bestuurders die meermaals betrapt worden voor dezelfde overtredingen zullen trouwens een hogere boete krijgen. “Als mensen systematisch 140 km/u rijden op de snelweg, komen ze er vandaag vijf, tien of twintig keer vanaf met een even hoge boete,” zegt Justitieminister Van Quickenborne (Open VLD). De overheid zal daarom een progressief systeem invoeren, ook voor kleinere overtredingen die meteen behandeld zullen worden. Dat lijkt op een eerste stap in de richting van een rijbewijs met punten, dat al in heel wat Europese landen van kracht is, en waarover in België al decennialang gepraat wordt.
Overtreders die hun boetes niet betalen, dreigen trouwens ook hun rijbewijs kwijt te geraken. Het verkeersveiligheidsplan en de dertig maatregelen die het bevat, moet het aantal slachtoffers in het verkeer drastisch doen dalen. Tegen 2050 mikt België op 0 verkeersdoden en een daling met 90% van het aantal ernstig gewonden!
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: