Voor wie nog niet van Northvolt had gehoord: dat is een Zweedse start-up die batterijen voor elektrische voertuigen wil gaan bouwen op Europees grondgebied. Het bedrijf, dat contracten heeft met meerdere autoconstructeurs waaronder Volkswagen en Volvo, heeft nu net een grote vooruitgang aangekondigd in de productie van EV-batterijen: het is erin geslaagd om batterijcellen te produceren waarvan de duurste elementen – nikkel, mangaan en kobalt – volledig zijn gerecupereerd uit oude accu’s.
Het gaat om een eerste succesvolle poging in quasi-laboratoriumomstandigheden, maar Northvolt ziet de dingen groots: in 2023 wil het een recyclagefabriek in gebruik nemen die 125.000 ton aan afgedankte EV-batterijen per jaar gaat recycleren om er nieuwe cellen mee te produceren. De productiecapaciteit moet op zo’n 30 GWh per jaar uitkomen, wat neerkomt op ruwweg 380.000 exemplaren van bijvoorbeeld de Volvo C40 Recharge met de grootste accu die je kan bestellen, namelijk die van 78 kWh. Tegen 2030 moeten de batterijcellen die Northvolt produceert voor minstens 50 procent bestaan uit gerecycleerde materialen.
De aankondiging van Northvolt is belangrijk nieuws omdat daarmee een argument wordt ontkracht dat vaak tegen EV’s wordt gebruikt: dat hun batterijen veel kostbare grondstoffen vergen die bovendien niet altijd onder even arbeidsvriendelijke omstandigheden worden gewonnen. Maar los van de ethische bezwaren ontstaat ook stilaan schaarste aan deze materialen door de enorme vraag naar lithium-ionbatterijen. Recyclage kan de grondstofprijzen helpen verlagen en zo EV’s betaalbaarder maken.