De fabriek ligt in het centrum van Dresden en had glazen wanden en houten vloeren. Het was de plaats waar alle onderdelen van verschillende logistieke centra toe kwamen via een revolutionaire tramlijn. De site heeft uiteraard een restaurant, je kon er een wandeling langs de wagens maken en er was een luxueus ingerichte plaats waar de wagens werden overhandigd. De fabriek draaide nooit op volle capaciteit en daarom werd het ook een populaire plaats om er opera’s en ceremonies te houden.

Het is in deze Gläserne Manufaktur dat er acht Phaetons… per week werden gemaakt. Dat neemt niet weg dat de 500 werknemers hun handen vol hebben aan de wagens. Maar op het moment dat Volkswagen wordt geconfronteerd met een internationale uitstootcrisis wordt er harder dan ooit gekeken naar de efficiëntie van de productie. Een wagen zoals de Phaeton, ook de nieuwe generatie van het model, zou bijvoorbeeld naast de Audi A8 en Porsche Panamera kunnen worden gemaakt.

De beslissing om de iconische fabriek te sluiten is nog niet genomen. De komende dagen zijn er hierover gesprekken tussen het management en de vertegenwoordigers van het personeel. Maar het lijkt er in elk geval sterk op dat Matthias Müller, de nieuwe CEO van de Volkswagen Group, de deuren van deze bijzondere fabriek wil sluiten.