Met Moto Guzzi blijven we nog even in Italië. De motorfabrikant stelde haar V9 voor. Het zijn nieuwe modellen, maar hun styling is dermate klassiek dat het lijkt alsof we ze al jaren kennen. De twee nieuwelingen zijn twee interpretaties die gebouwd zijn op eenzelfde motor-chassis-combinatie. De Bobber komt met zijn volledig matzwarte kleurstelling en zijn grote 16 inch velgen stoer en een tikkeltje crapuleus uit de hoek. De Roamer is veeleer een geraffineerde custom op z’n Italiaans. Op dezelfde stand zagen we dat de catalogus met opties en accessoires voor de V7 nog dikker is geworden en dat de Stornello, zeg maar een “factory” scrambler”, geproduceerd zal worden in een oplage van 1.000 stuks. Opvallende verschijning was ook de MGX-21, een flamboyante bagger die elke Amerikaanse cruiser het schaamrood op de wangen moet geven.
Veel nieuws viel er op de Aprilia stand niet te rapen, maar wat er was, was wel de moeite. De fabrikant toonde er zijn RSV4 met 230 pk. Ja, dat lees je goed: Tweehonderdertig! Wat verderop stond de feestelijke Vespa. De populaire scooterfabrikant viert volgend jaar, op 23 april, zijn 70ste verjaardag en zet die verjaardag extra luister bij door een speciale reeks, de Settantesimo, in een azuurblauwe tint uit te brengen.
MV Agusta heeft zijn Brutale 800 grondig herwerkt en maakt ‘m nog mooier en nog verfijnder dan voorheen. De fabrikant haalt ook de banden met AMG aan in de vorm van een Dragster RR LH44 die door Lewis Hamilton is getekend.
Schitterend nieuws bij SWM! De scrambler Silver Vase en de café racer Gran Milano zullen binnenkort in de showroom staan. Beide modellen zullen ook op het salon van Brussel te bewonderen zijn!
Suzuki is drukdoende om de GSX-R1000 onder handen te nemen. De Japanse fabrikant toonde dat alvast aan de hand van een prototype. De nieuwe hypersport is ons beloofd voor de herfst van volgend jaar. De Gladius schuift in het aanbod een plaatsje op zodat er ruimte is voor de nieuwe SV650.
Ook de supersportieve jongens zijn elke twee jaar van de partij. Kawasaki heeft zijn nieuwe, circuitgerichte ZX-10R aangekondigd. De krachtige ZZR1400 en Z1000SX ondergaan een discrete evolutie.
KTM haalde het zware geschut boven en liet drie indrukwekkende nieuwigheden op het publiek los: een Super Duke GT voor motards die geen tijd hebben, een Super Duke R Special Edition voor liefhebbers die verslaafd zijn aan rijsensaties en een vernieuwde versie van de populaire 690 Duke, voor iedereen die van een wendbare motorfiets houdt.
We hebben net niet gelopen toen we de Husqvarna-stand in zicht zagen verschijnen, want we keken reikhalzend uit naar de definitieve versies van de Vitpilen en de Svartpilen 401. Fok! Ze waren niet van de partij, maar in hun plaats kregen we het schitterende Vitpilen 701 prototype te zien. Het is de grote broer van de twee andere modellen. Nu maar hopen dat ze snel in productie gaan.
Ook bij Triumph viel er nieuws te rapen. De Britten stelden er de nieuwe Bonneville voor. Deze stijlvolle machine zal beschikbaar zijn in 900cc en 1200cc versie en zal in verschillende uitvoeringen worden uitgebracht, kwestie van een zo breed als mogelijk publiek te bereiken. De Bonneville kreeg een vette knipoog naar het verleden mee (carters die op het jaren ’60 model zijn geïnspireerd), maar is toch helemaal bij de tijd (waterkoeling). Daarnaast gaf Triumph ook de Speed Triple een opfrisbeurt en werd er gewerkt aan de Tiger Explorer. Die laatste zal, in navolging van zijn kleine broer de Tiger 800, beschikbaar worden in meerdere uitvoeringen, de ene al meer ‘road’-gericht, dan wel meer uitrusting-gericht.
Tijdens het wandelen door de grote hallen viel ons ook op dat we echt in het hipster-tijdperk leven. Deze dappere jongens waren ‘all over the place’ en moesten hun gevoelens op elke hoek van een stand wel kwijt kunnen. Ook ‘roots’ blijven goed verkopen en quasi iedereen beroept zich op zijn verleden om de toekomst te kunnen verkopen. Iedereen zet ook zijn verjaardag in de kijker: Yamaha met zijn 60ste verjaardag en Vespa met zijn 70ste. Peugeot was echter ‘de oudste’ want het huis werd al in 1898 opgericht. Zelfs Ducati probeerde onze gevoelige retro-snaar te raken door in te spelen op 90ste verjaardag, zelfs al werden er in de eerste 20 jaar alleen maar radio’s gebouwd.
Benieuwd wat Yamaha, Honda, Ducati en BMW te vertellen hadden?