In het begin van de twintigste eeuw stond het Spaans-Zwitserse merk Hispano Suiza synoniem voor kracht en luxe. Veel staatshoofden en artiesten - maar ook topgangsters - kozen voor deze prachtige wagens. Na de Tweede Wereldoorlog geraakte het merk echter in de vergeethoek. Op het salon van Genève viert het zijn wedergeboorte.

Audi R8… hybride

Onder het lage en agressieve koetswerk schuilt het platform en de mechaniek van de Audi R8 V10. De ingenieurs van Hispano oordeelden dat die nog wat meer vermogen kon verdragen en monteerden twee turbo’s. De V10 braakt nu 750 pk uit bij 8.200 toeren en levert 700 Nm koppel bij 6.650 toeren. Nog niet genoeg? Dan kun je opteren voor een bijkomende elektrische motor van 150 pk op de voortrein.
900 pk onder de rechtervoet, dat schept uiteraard verwachtingen. De prestaties zijn navenant: de spurt van 0 tot 100 km/u duurt maar 3,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u. De versnellingsbak telt zes verhoudingen en werkt naar keuze manueel of gerobotiseerd.

Commercialisering

De Granturismo, zoals deze bolide heet, gaat in productie. De eerste seriemodellen lopen over zes maanden van de band. Wie zich dit kleinood wil aanschaffen, moet er wel de lieve som van 700.000 euro voor veil hebben. De prijs van de hybrideversie met de extra elektromotor is nog niet bekend. Volgend jaar wordt het gamma uitgebreid met een roadster.