Op het salon van Genève verraste Porsche vriend en vijand met de 918 Spyder, die in het grootste geheim ontwikkeld werd. De Duitse constructeur geeft met dit concept zijn visie op de sportwagen van de toekomst. Hoewel hij schitterende prestaties neerzet, is hij verbluffend zuinig.

Vier motoren

Niet minder dan vier motoren, waarvan drie elektrische, bewegen de 918 voort. Twee elektrische motoren werden op de voortrein gemonteerd, de derde elektromotor werd aan de achteras geplaatst. Centraal achteraan ligt dan weer de verbrandingsmotor, afgeleid van de 3,4-liter V8 uit de RS Spyder. Deze competitiemotor levert bij 9.200 toeren niet minder dan 500 pk. De elektrische motoren zijn samen goed voor 218 pk.
Voor de transmissie koos Porsche de bekende PDK-automaat met zeven gangen en dubbele koppeling. Net zo belangrijk als het vermogen is het gewicht. Dat valt mee. Ondanks de elektrische aandrijving en oplaadbare lithium-ionbatterijen (plug-in) weegt de 918 Spyder maar 1.490 kg.

Nürburgring davert er nog van

De prestaties zijn overdonderend: de topsnelheid bedraagt 320 km/u en in 3,2 seconden spurt deze Porsche van 0 naar 100 km/u. Voor een rondje over de Nordschleife van de Nürburgring heeft de 918 Spyder maar 7 minuten 30 seconden nodig. Hij geeft hier zelfs de Carrera GT met V10-motor het nakijken.

Eco-premies

Maar de grootste krachttoer is toch wel het verbruik. Gemiddeld heeft deze plug-inhybride maar 3 l/100 km nodig. Dat stemt overeen met een CO2-uitstoot van 70 g/km. Ja, dat heb je goed gelezen: 70 g/km. Daarmee zou je momenteel alle overheidspremies binnenhalen.

Vier modi

Met een drukknop op het stuur kan de bestuurder kiezen uit vier rijmodi. In E-Drive rijdt de auto puur elektrisch over een afstand van maximum 25 km. De overige modi, in stijgende lijn qua sportiviteit, zijn Hybrid, Sport Hybrid en Race Hybrid. Met een andere kleine drukknop kun je ook nog het vermogen opvoeren voor korte tijd, ideaal om een tragere voorligger in te halen.