De Mini is zo’n model dat nooit lijkt te verouderen. Maar gewoon verder bouwen op het aura van het legendarische oorspronkelijke model van de hand van Sir Alec Issigonis is niet genoeg om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te bieden. De beroemde Britse stadswagen is voortaan dus ook uitgerust met een elektrische motorversie onder de naam Cooper SE. De Honda e van zijn kant geeft weliswaar ook een paar nostalgische knipogen naar het verleden van het merk (zoals naar de N600 of de eerste generatie van de Civic), maar richt zich verder wel resoluut op de toekomst.
Afwerking en uitrusting: punt voor Honda
Één blik op het futuristische dashboard met 6 schermen volstaat om ons te overtuigen: door zijn modernere ontwerp wint de Honda eenvoudig het eerste hoofdstuk van deze confrontatie. Hij biedt allerlei moderne uitrustingselementen aan terwijl de Mini Cooper SE veel klassieker is van ontwerp en ontwikkeling is, zowel qua infotainment als qua veiligheid, met een leger aan modernere beschermengelen.
Qua batterij is dit meer een nek-aan-nekrace. De Honda e heeft een module van 35,5 kWh tegenover 32,6 kWh voor de Mini.
Comfort: punt voor Honda
De Honda komt in grote lijnen comfortabeler voor de dag. Dat dankt hij in de eerste plaats aan een schokdemping die meer vergevingsgezind is dan de stuggere en vrij ‘typische’ ophanging van de Mini. Op praktisch vlak biedt de Honda bovendien eenvoudiger te gebruiken zitplaatsen achterin. Toegegeven, de zithouding voor de passagiers op de achterbank is niet zonder fouten, maar de instap en de beschikbare beenruimte zijn duidelijk beter dan in de driedeurs Mini. Qua koffer neemt de Brit echter wraak met zijn 211 liter, tegenover slechts 171 liter voor de Honda. Bovendien laat de achterbank van de Japanner zich in één stuk wegklappen, tegenover de twee delen in de Mini.
Motor: punt voor Mini
De elektrische Mini verdient de verwijzing naar de Cooper S in zijn naam. Zijn elektromotor ontwikkelt 184 pk en ‘katapulteert’ de kleine stadswagen met brio. De motor van de Honda is minder levendig met zijn 154 pk (of 136 pk voor de instapversie), zeker omdat de Mini bijna 200 kilo lichter is. Bij een dynamische rijstijl laat dat verschil zich voelen. Maar de Mini scoort vooral met zijn betere verhouding prestaties-verbruik, terwijl de Honda hier teleurstelt. De Japanner verbruik al snel zo’n 20 kWh/100 km of meer op een gemengd parcours ondanks zijn piepkleine formaat. In het beste geval kan je met een voorzichtige rijstijl op 18 kWh/100 km uitkomen. Dat reduceert zijn reële rijbereik in de praktijk tot zo’n 150 kilometer. De Mini Cooper SE neemt genoegen met een 16 kWh/100 km of zelfs 14 kWh/100 km met een lichte voet. Dat betekent dat laadstops gemakkelijk 200 tot 230 kilometer uit elkaar kunnen liggen.
Weggedrag: punt voor Mini
Met zijn optimale gewichtsverdeling tussen de assen en zijn achterwielaandrijving lijkt de Honda e op papier aantrekkelijk. En op de weg toont hij zich vrij prettig om mee te rijden. Maar hij gebruikt zijn achterwielaangedreven architectuur niet om veel leuker te sturen dan de Mini. Elektrisch of niet, deze Mini behoudt het opwindende, vaak ‘kartachtig’ genoemde rijgedrag waar hij om gekend is. Maar ook een beetje zijn karikaturale eigenschappen, want hij stuitert nog steeds op slechte wegen.
Budget: gelijkspel
Deze stekkerstadswagens hebben geen ambitie om elektrisch rijden te democratiseren. De Mini Cooper SE is beschikbaar in vier uitrustingsniveaus van 33.100 tot 40.400 euro. De Honda e van zijn kant is er als Base (136 pk) voor 34.500 euro of Advance (rijkelijk uitgerust en 154 pk) voor 37.500 euro. De prijskaartjes zijn dus vrij vergelijkbaar. Vergeet echter niet dat de Mini in het gebruik iets goedkoper zal zijn door zijn lagere verbruik. Anderzijds zal dat door de lage prijs van elektriciteit niet tot een fundamenteel verschil in het eindbudget leiden.
Besluit: gelijkspel
Onze twee modellen eindigen met even veel punten. Maar tijdens deze test bleken ze toch heel sterk te verschillen: de Cooper SE profileert zich als een geslaagde elektrische variant van de Mini. De Honda e van zijn kant wil vooral modern en futuristisch zijn. Dat argument zou echter overtuigender geweest zijn als hij zijn verbruik wat beter onder controle had. Daardoor biedt hij een beperkt rijbereik zodra je de stad verlaat.