20200213120432hondajazzhybride(1).jpg

In oktober vorig jaar onthulde Honda officieel zijn nieuwe Jazz en diens cross-overafgeleide Crosstar. Daarbij kregen we meteen te horen dat hij in Europa enkel nog als hybride zou worden aangeboden. Vandaag vertelt Honda ons meer over zijn hybride aandrijflijn, die de naam e:HEV kreeg.

Twee elektromotoren, één versnelling

De aandrijflijn omvat twee elektromotoren (een voor de aandrijving en een tweede die als generator dient), een 1.5-benzinemotor en een originele overbrenging met één verhouding. Honda belooft met deze technische oplossing een lineair gevoel bij het optrekken, waardoor hij ‘meer geraffineerd’ zou zijn dan een e-CVT. Qua steek naar Toyota kan dat tellen.

20200213120432hondajazzhybride(5).jpg

Het totaalvermogen van het systeem ligt op 109 pk, tegenover 116 pk voor de nieuwe hybride Yaris en 140 pk voor de Renault Clio E-Tech. Honda belooft een sprint naar 100 km/u in 9,4 seconden en een top van 175 km/u

20200213120432hondajazzhybride(3).jpg

Drie rijmodi

In de praktijk biedt de Jazz e:HEV drie rijmodi:

- elektrisch: de lithium-ionbatterij voedt de elektrische aandrijfmotor rechtstreeks

- hybride: de verbrandingsmotor voedt de generator die op zijn beurt de elektrische aandrijfmotor van stroom voorziet

- benzine: de benzinemotor wordt via een koppeling rechtstreeks met de voorwielen verbonden.

20200213120431hondajazzhybride(2).jpg

102 g/km volgens WLTP

De hybride Jazz heeft een WLTP-normverbruik van 4,5 l/100 km, wat overeenkomt met een gehomologeerde CO2-uitstoot van 102 g/km. In de Crosstar wordt dat 4,8 l/100 km en 110 g/km. De ‘minder geraffineerde’ Toyota Yaris lacht in zijn vuistje, want hij komt volgens dezelfde WLTP-norm uit op 86 g/km, terwijl de Clio E-Tech mikt op 97 g/km.

20200213120433hondajazzhybride(4).jpg

In België zou de hybride Jazz 21.800 euro gaan kosten, de Jazz Crosstar 26.900 euro.