In 1958 werd ter gelegenheid van de “Grote Sprong Voorwaarts” van Mao Zedong het automerk Hongqi gelanceerd, dat vandaag deel uitmaakt van het consortium FAW. Het was het eerste merk van China en de geschiedenis ervan is dus nauw verbonden met die van de Volksrepubliek. Hongqi is trouwens Mandarijns voor “rode vlag”.

Sinds 1958 is al veel water onder de brug gevloeid en het merk heeft dus zijn messen kunnen scherpen. Zijn nieuwe H9 heeft expliciet de ambitie om in het spoor van de Audi A6, Mercedes-Benz E-Klasse en BMW 5-Reeks te treden. Daarom zet de constructeur in op een product met veel ‘bling bling’, met een look die meer heeft van die van een Rolls-Royce of een Maybach dan van een conventionele Duitse berline.

Achterwielaandrijving

Een ander bewijs dat Hongqi de Duitse constructeurs viseert is dat hij voor achterwielaandrijving kiest in plaats van voorwielaandrijving. Onder de motorkap is keuze tussen een zes- en een viercilinder, allebei met turbo. Ze ontwikkelen respectievelijk 272 en 252 pk, maar voorlopig weten we niet of er vandaag enige hybride ondersteuning aan te pas komt.

De Hongqi H9 wordt enkel verdeeld in China, of toch in eerste instantie. Hij zou daarna ook naar andere Aziatische markten kunnen worden uitgevoerd, maar er is heel weinig kans dat hij ooit naar Europa komt.