Nieuw is de techniek niet: Toyota gebruikt al fotovoltaïsche cellen op de plug-inversie van zijn Prius. Maar de Koreanen willen het gebruik uitbreiden: niet alleen op hun hybride en elektrische modellen, maar ook op de klassieke versies.
Drie toepassingen
De Hyundai- en Kia-groep produceert momenteel drie soorten zonnepanelen. Het eerste is een “silicium”-systeem dat vooral voor hybrides bedoeld is en dagelijks 30 tot 60 procent van de batterij kan opladen afhankelijk van de weersomstandigheden.
Dan is er een systeem met transparantie, dat dus ook geschikt is voor wie graag een panoramadak wil en dat mikt op modellen met verbrandingsmotor om er de CO2-uitstoot van te verminderen.
Het derde systeem wordt volledig ingewerkt in het koetswerk. Er bevinden zich dus niet alleen fotovoltaïsche cellen in het dak, maar ook op de motorkap, enzovoort. Dat systeem is vooral bedoeld voor elektrische auto’s om hun rijbereik te vergroten.
Actief produceren
“In de toekomst zullen er verschillende technologieën om energie te produceren geïntegreerd worden in auto’s, waaronder ook zonnepanelen. Daardoor gebruiken ze niet alleen passief energie, maar zullen ze ook actief energie produceren”, zegt Jeong-Gil Park van de Hyundai-Kia-groep.