Fluidic sculpture

In tegenstelling tot bepaalde constructeurs die overal ter wereld hetzelfde product aanbieden, houdt Hyundai rekening met onze wensen. De i30 werd in Europa ontwikkeld. Dat verklaart de mooi ontwerptaal fluidic sculpture, gemaakt om ons te verleiden. Van verleiding is er zeker sprake. Gespierde flanken, een dreigende blik (die sterk lijkt op de i40), een korte omhooglopende kont: deze verleidelijke coupé zet aan om achter het stuur te kruipen.

Eerste indruk

De i30 verkreeg zijn sportieve allures niet door simpelweg de achterdeuren weg te laten. De afmetingen bleven nochtans precies hetzelfde: 4,3 meter lang, 1,78 meter breed en 1,47 meter hoog. Goed, want de koffer is identiek als in de vijfdeurs en dus erg bruikbaar en redelijk groot. Ook voor de passagiers voorin en achterin is er genoeg plaats.

Luxueuze afwerking

Wat indruk maakt als je instapt, is de afwerkingskwaliteit. Leder, zachte kunststoffen met stiksels: een verzorgde sfeer. We betreuren wel de te hoge zitpositie, de heldere dakhemel (donker oogt sportiever) en het open dak dat bij grote jongens bijna het hoofd scheert.  

Helaas

Geprikkeld door het verleidelijke uiterlijk, zijn we erg benieuwd naar de mechaniek. Maar hier wringt het schoentje. Hyundai levert twee benzinemotoren (1.4i met 100 pk en 1.6 GDI met 135 pk) en evenveel diesels (1.6 CRDi met 110 en 128 pk). Alleen een manuele zesversnellingsbak is beschikbaar. Momenteel is dus geen sportieve versie voorzien. Misschien brengt de recente voorstelling van zijn neefje, de Kia Pro Cee’d GT met 204 pk, daar verandering in?

Op de weg

Voor deze eerste test kozen we de krachtigste diesel met 128 pk. We zijn erg gelukkig met deze zeer stille en soepele motor. Geen brutale krachtexplosie, geen wild gebrom: deze diesel is beschaafd. Gemakkelijk in de stad. We betreuren alleen een slecht zicht achteruit en ¾ achteruit door de brede C-stijlen.

Eerder GT

Laten we maar meteen zeggen: beschouw deze i30 vooral niet als een sportieveling. De 128 paarden die de technische fiche belooft verkeren niet in olympische vorm en zorgen zeker niet voor een opstoot van adrenaline. Zie je hem echter als GT, dan wordt de i30 een uitstekende reismachine dankzij zijn stille motor.

Gezond, maar niet speels

Zelfde verhaal voor de wieltreinen. Het stuur is in te stellen in verschillende  bekrachtigingen, maar het resultaat is relatief kunstmatig. Een gebrek waar bijna alle huidige auto’s aan lijden, dat moet gezegd. Het weggedrag lijkt neutraal, maar brengt je weinig plezier. De i30 stuurt minder verfijnd dan een Europeaan, maar heeft een uitstekend werkingscomfort. Alleen de rolgeluiden blijven wat achter.

Zeer goede punten

Laten we de lofzang beginnen met de garantie van vijf jaar, zonder kilometerbeperking. We gaan verder met de uitrustingslijst die bestaat uit een intelligente sleutel verwarmde voorzetels, de snelheidsregelaar en –begrenzer, het instrumentenbord met TFT-technologie, enzovoort. Veel valt deze mooie auto dus niet te verwijten. Bovendien blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 108 g/km voor de twee dieselversies en 139 g/km voor de benzines.