Het duurt niet zo lang meer voor de nieuwe Mercedes S-Klasse op de markt komt. Naar verluidt verschijnt hij al in juni dit jaar. De tests met de prototypes lopen dus op hun einde, wat de beperkte camouflage op deze exemplaren verklaart.
Vier lengtes
De eerste foto’s tonen een neus geïnspireerd door de Concept F700 uit 2008. De grote verrassing schuilt in de wielbasis: we verwachten maar liefst vier verschillende lengtes. Voor de Europese markt zijn dat de klassieke lange en korte versies, maar China krijgt nog twee langere varianten. Om het vertrek van Maybach op te vangen, bouwt Mercedes een weelderige S-Klasse van 6,5 meter lang, met twee bijkomende zetels achterin. Dat zouden klapstoelen zijn tegenover de conventionele zitplaatsen.
Magic Ride Control
Het toppunt van het spektakel wordt ongetwijfeld de Magic Ride Control, dat bestaat uit frontale camera’s die de weg analyseren en de schokdemping volledig automatisch aanpast. Die camera’s dienen ook voor de veiligheid, om de bestuurder te waarschuwen voor gevaar. De automatische noodrem wordt door het brein van de informatica beheerd als de bestuurder niet reageert.
‘Groene’ lichten
We vermelden ook de led-verlichting waarvan de intensiteit varieert naargelang het verkeer, wat het verbruik en de CO2-uitstoot beïnvloedt. De koplampen kunnen dieren of mensen opmerken en de bestuurder hiervoor waarschuwen.
Mechaniek
Maar liefst drie hybrides staan op het programma, met elektromotoren van 41, 61 en 109 pk die de verbrandingsmotor bijstaan. Aan de andere kant van het motorenpalet vinden we de V12BiTurbo in deS65 AMG met 680 pk. De deuren, kofferklep en motorkap van deze AMG zijn van koolstofvezel om het gewicht te beperken.