Grotere markt, grotere afmetingen

Hyundai ziet mooie perspectieven voor de iX35 om de markt van de compacte SUV’s in Europa naar verwachting met tien procent zal groeien. Het merk veegt het de herinneringen aan de robuuste maar wat archaïsche Tucson van tafel en maakt plaats voor een dynamische en subtiele vervanger. De iX35 werd ontworpen met de Europese markt in het achterhoofd en wordt ook op het Oude Continent gebouwd. De verandering van persoonlijkheid gaat gepaard met grotere afmetingen: de nieuwkomer is langer en breder maar ook lager dan zijn voorganger. Niet alleen de binnenruimte profiteert hiervan, ook de kofferruimte nam toe en heeft nu een respectabel volume van 591 liter en met de achterbank neergeklapt zelfs 1.436 liter. De iX35 is 4,41 meter lang, 1,82 meter breed en 1,66 meter hoog.

Fitness

Terwijl de Tucson leek op een afgeronde schoenendoos, werd de stijl van de iX35 beter uitgewerkt. De plooien in het koetswerk zijn talrijk en goed geplaatst. De dreigende blik, sterk dalende voorruit en scherpe lijnen stralen dynamiek uit. Kortom, hij staat er. Het uiterlijk suggereert prestaties en een kwaliteit van een hoog niveau.

Topuitrusting

Hyundai heeft niet beknibbeld op de uitrusting. Aan de radio kun je zowel een mp3-speler, een USB of een iPod koppelen. De navigatie werd erg mooi ingebouwd en beschikt over een 6,5-duims scherm, terwijl de telefoon via Bluetooth met de radio verbonden is. Als je de achterruitversnelling inschakelt, schiet een achterruitrijcamera te hulp. Een panoramisch dak en multifunctioneel stuur ontbreken uiteraard ook niet.

Twee- of vierwielaandrijving

De minst krachtige motoren zijn alleen beschikbaar met voorwielaandrijving, maar vanaf de 2-liter benzine- of dieselmotor kan het vermogen naar de vier wielen gestuurd worden. Normaliter is de iX35 een voorwielaandrijver, maar naargelang de omstandigheden kan de Haldex-koppeling de nodige Newtonmeters naar de achterwielen sturen. Bovendien kun je de verdeling tussen beide assen blokkeren in een 50/50-verhouding.

Van 115 tot 184 pk

De 2-liter dieselmotor is beschikbaar in twee vermogensversies: 136 en 184 pk. Hij werd volledig herzien en is beschikbaar met een automaat of een manuele versnellingsbak, met telkens zes verhoudingen. De 1,7-liter instapmotor levert 115 pk en is zowel zuinig als schoon. Hij stoot maar 139 g CO2/km uit en is voorzien van het start-stopsysteem ISG. Als benzinemotoren presenteert Hyundai de 2-liter van 163 pk en de nieuwe en erg zuinige 1,6-liter GDI van 140 pk.

Prijs

Hyundai biedt voorlopig alleen tweelitermotoren aan. Voor de benzineversie moet je 19.999 euro neertellen en de dieselversie kost 23.499 euro. Hoogstwaarschijnlijk wordt de 2.0 CRDi Lounge 2WD (tweewielaandrijver) de populairste versie. Die moet 25.999 euro kosten, terwijl de top van het gamma, de 2.0 CRDi Executive 4WD auto 184 (oef), voor 35.499 euro van de hand gaat. Dat zijn zeer redelijke prijzen.

Op weg

Door sneeuwval moest onze kennismakingsrit sterk ingekort worden en reden we vooral over autosnelwegen. De rijpositie is erg goed, zelfs voor grotere bestuurders, maar de lederen stoelen voelen vrij hard aan. Ruimte is er zat: vier personen zitten royaal en comfortabel. Het is jammer dat de laadvloer niet vlak is met neergeklapte achterbank.

Onze rit was lang genoeg om de soepelheid van de dieselmotoren van 136 en 184 pk te kunnen waarderen en te genieten van hun stille werking. Eerlijk gezegd heeft de basis-2-liter maar net voldoende kracht om vlot mee te kunnen. Tijdens het rijden valt de stabiliteit op, maar jammer genoeg dringen rolgeluiden sterk door tot het interieur. De ophanging voelt wat droog aan, conform de dynamische roeping van het model. In het interieur valt de goede afwerking op, ook al is de bekleding van de boordplank nog altijd hard. Maar geen nood, de kwaliteit van deze Hyundai zit goed.