Het gewicht is de eeuwige vijand van sportwagenconstructeurs. Lotus heeft op dat vlak altijd al een voortrekkersrol gespeeld. De lichte Elise dolt al veertien jaar lang met plezier over bochtige wegen. Zijn pluimgewicht is één van de redenen voor zijn succes en laat toe om de motorinhoud te beperken zonder de prestaties uit het oog te verliezen. Nu komen de Britten met een nog kleinere instapmotor.
Traditionele facelift
Of het nu bij Lotus is of elders, een facelift van een auto gaat meestal gepaard met een nieuwe voor- en achterbumper en andere lichtblokken. De Elise ontsnapt daar niet aan en voegt ook een nieuwe motorkap toe. We kunnen niet spreken van een transformatie, maar de Elise oogt verfijnder. Dankzij ledtechnologie zijn de lichten moderner.
Kleinere basismotor
De Elise R en SC behouden hun 1,8-liter met respectievelijk 192 en 220 pk, maar de basisversie Elise S verwisselt de 1,8-liter Toyota-motor voor een 1,6-liter van dezelfde constructeur. Die levert met 136 pk evenveel vermogen als zijn voorganger. Aan de motor wordt een nieuwe en kortere versnellingsbak met zes verhoudingen gekoppeld, waardoor de auto dertien procent zuiniger is dan de vorige versie. Gemiddeld verbruikt de Elise S maar 6,14 l/100 km en stoot daarbij 155 g C02/km uit. Toch presteert hij nog altijd erg goed, met een spurt van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden en maximale snelheid van 200 km/u.