De autosalons van vandaag zijn niet meer dezelfde als die van vroeger. De constructeurs, die steeds minder te zien zijn op deze evenementen, moeten nu opboksen tegen toeleveranciers, techgiganten, batterijproducenten en zelfs financieringsdiensten... De IAA 2023, die tegenwoordig in München doorgaat in plaats van Frankfurt, is daarbij geen uitzondering op de regel. En hoewel Stellantis zijn kat heeft gestuurd naar Beieren (met uitzondering van een kleine stand voor de Opel Experimental), zijn de Duitse constructeurs echter volop aanwezig, net als de Chinese groepen die alle hallen van het expocentrum van München bezetten. Dit zijn de 5 modellen die het meeste indruk hebben gemaakt op ons.
1. BMW Neue Klasse
Hoewel de nieuwste elektrische modellen van BMW een gedurfd design hebben, is dat niet naar ieders smaak. De Vision Neue Klasse zou daar echter verandering in kunnen brengen met een veel soberder design. En, goed nieuws, het zou ook als designbasis dienen voor een volledig nieuw gamma aan innovatieve elektrische wagens met respect voor het milieu. De Neue Klasse laat, in tegenstelling tot het huidige gamma, de zware en barokke stijl vallen ten voordele van een sobere carrosserie die enkele accenten overneemt die ook in de vorige eeuw populair waren, zoals de haaienneus en de grote zijruiten. Bravo!
2. Mercedes-Benz Vision One Eleven
Mercedes is ook in zijn rijke archieven gedoken om een simpelweg sublieme conceptcar tevoorschijn te toveren. De Vision One Eleven haalt namelijk zijn inspiratie bij de legendarische experimentele C111-modellen van de jaren 1960 en 1970, die onder meer een proefballon lieten opgaan voor de Wankel- en de turbodieselmotor, maar ook voor het gebruik van kunststof voor de carrosserie. Zelfs de vleugeldeuren zijn aanwezig! Deze in het oog springende nieuwe versie heeft een lage neus en een gespierde kont, met een gebogen ontwerp dat het silhouet van de wagen - met een hoogte van slechts 1.170 mm - een sculpturale look geeft. Een geheel dat nog wordt versterkt door de prachtige oranje lak met een vleugje koper.
3. MG Cyberster
MG, het iconische Britse merk dat voortaan onder de Chinese vlag vaart, blijft ons maar verrassen. Het heeft namelijk een sportieve roadster onthuld die heel wat in zijn mars heeft, te beginnen met een zeer geslaagd design. Maar ook qua vermogen en autonomie scoort hij goed, in die mate zelfs dat hij zou kunnen concurreren met de toekomstige Tesla Roadster. De Cyberster komt in twee varianten op de markt: een achterwielaandrijver of een versie met vierwielaandrijving. De eerste krijgt een aandrijflijn van 310 pk, terwijl de laatste kan rekenen op twee elektromotoren van 336 pk achteraan en 210 pk vooraan, ofwel een totaal van 546 paarden! Sportiviteit gegarandeerd!
4. Cupra DarkRebel
DarkRebel is een conceptcar die virtueel tot stand kwam dankzij de Cupra Tribe, de verzamelnaam voor de fans van het merk. Dit model moet het DNA van het Spaanse merk belichamen, en bewijzen dat het mogelijk is om elektriciteit te verenigen met "sportieve, sexy en emotionele wagens". In totaal zijn er maar liefst 270.000 verschillende configuraties bedacht door de fans online, alvorens deze finale versie uit de bus kwam. Een ware digitale revolutie binnen de autowereld! Het model werd geboren in de virtuele wereld en werd vervolgens naar de realiteit gebracht, om afgelopen zondag 3 september te worden getoond tijdens de Volkswagen Group Night voor de opening van het autosalon van München. De Cupra DarkRebel is verbluffend vanuit elke hoek en lijkt letterlijk aan de grond geplakt, terwijl zijn gespierde schouders en zijn ellenlange motorkap hem een supersportieve look geven. Wauw!
5. Audi Q6 e-tron
De Q6 e-tron is de derde volledig elektrische SUV van Audi, na de Q8 e-tron en de Q4 e-tron. Het is daarentegen het eerste model dat mag genieten van het PPE-platform dat Audi deelt met Porsche. Een belangrijk model voor de constructeur, die een beetje achterop is geraakt ten opzichte van zijn voornaamste concurrenten. En hoewel de technische details van het model nog een mysterie blijven, weten we wel al dat het interieur een volledig nieuw dashboard krijgt waarbij het centrale aanraakscherm van 14,5 inch samengevoegd is met het digitale instrumentarium van 11,9 inch. Daar komt ook nog een optioneel scherm van 10,9 inch voor de passagier bij. Tenslotte maakt ook een head-up display met augmented reality op de voorruit deel uit van de ervaring aan boord.