"Er zijn teveel auto’s en we gebruiken ze teveel,” dat waren de woorden van Waals mobiliteitsminister Philippe Henry (Ecolo) bij de RTBF op 9 juni. Het minste wat je kan zeggen is dat de toon daarmee gezet is! Maar ondertussen is er binnen de Waalse regering zoveel onenigheid over de hervorming van de fiscaliteit, vooral tussen de liberalen en de groenen, dat het dossier stilligt. De hervorming, die zijn intrede zou doen op 1 januari 2023, wordt dus uitgesteld tot juli 2023.  

Dit weten we al

De nieuwe Waalse autofiscaliteit zal lichte voertuigen en voertuigen met een lage CO2-uitstoot bevoordelen. Bezitters van kleine auto's zullen daardoor waarschijnlijk enkele tientallen euro's goedkoper af zijn. Anderzijds zouden bezitters van middelgrote en grotere auto's hun taksen met enkele duizenden euro's kunnen zien stijgen!

Er zijn ook twijfels rond de fiscaliteit van elektrische voertuigen, die zwaarder zijn door hun batterijen, maar anderzijds ook minder vervuilend. Is er, aangezien het toekomstige belastingstelsel pluimgewichten zal bevoordelen ten opzichte van zwaardere auto's, geen gevaar dat eigenaars van elektrische auto's gestraft zullen worden? Op dit punt is de Groene Minister geruststellend: de nieuwe Waalse autobelasting "zal alleen betrekking hebben op nieuwe registraties", zegt Philippe Henry. Maar, voegt hij eraan toe, "uiteraard zullen we de voorkeur geven aan minder zware elektrische auto's, de lichtste elektrische voertuigen boven de grootste"... Nog veel hoofdbrekens dus!


?