Voor de Tweede Wereldoorlog had België nog enkele prestigieuze autoconstructeurs in handen. Naast FN, Excelsior, Minerva en nog tal van anderen, was er nog een constructeur die opviel met zijn hoogwaardige producten: Imperia!

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

De Luikse firma werd opgericht in 1904 door Adrien Piedboeuf en beleefde zijn gouden tijd in de jaren 1920, alvorens de crisis van 1929 een serieuze rem zette op de ontwikkeling van het merk. Het volgende decennium probeerde Imperia het hoofd boven water te houden, onder meer door Minerva over te kopen en een project te lanceren voor een innoverende en luxueuze berline. Een project dat helaas nooit het daglicht zag door het begin van WO II... Na de oorlog bouwde het bedrijf nog een paar modellen onder licentie, alvorens in 1958 de deuren te sluiten. In 2008 kwam er nog een nostalgische opflakkering met een sportieve hybride, maar die zou nooit in productie gaan en het merk werd in 2016 failliet verklaard.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
Te ontdekken bij British and Sportscars

Op 15 minuten van het centrum van Brussel, in Overijse, biedt British and Sportscars een van deze klompjes Belgische autogeschiedenis te koop aan: een Imperia Grand Prix uit 1930. Onder zijn lange motorkap heeft zijn zescilinder met zijkleppen een longinhoud van slechts 1,8 liter, maar dat is genoeg om knappe prestaties te leveren. Het bewijs kwam tijdens de Grote Prijs van Europa in 1930, waar deze auto zich waarschijnlijk als tweede kwalificeerde, alvorens als 7e over de finishlijn te rijden!

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
Familiegeschiedenis

Jacques Peiffer, een enthousiaste mechanicien en eigenaar van een garage in Wiltz, Luxemburg, kocht de wagen in 1932. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verstopte hij de Imperia om te voorkomen dat de Duitsers hem zouden opeisen. Pas veel later, in 1980, zou de Grand Prix van familie veranderen, wanneer een Luxemburgse verzamelaar de bolide overkocht. Het begin van een tweede leven voor het model, die vervolgens een restauratie van 4 jaar onderging! Nadien nam de auto deel aan verschillende evenementen, voordat hij permanent werd ondergebracht bij het Conservatoire National de Véhicules Historiques in Diekirch. In november 2023 maakte de auto zijn publieke comeback door de 'Best of Show'-prijs te winnen op het Interclassics-salon!

Geweldig project

De Imperia Grand Prix wordt vandaag aangeboden door British and Sportscars en is in 100% originele staat. De motor start, maar er is een volledige mechanische revisie nodig om de auto opnieuw te laten proeven van de geneugten van het circuit.

Het is ongetwijfeld een unieke kans om een klein stukje Belgische autogeschiedenis te bezitten! Is je hart gesmolten, aarzel dan niet om contact op te nemen met Gaëtan Van Der Kindere van British and Sportscars om meer te weten te komen over deze Imperia Grand Prix.