Advertentie
Advertentie

Xpeng timmert aan een nieuwe, betaalbaardere productlijn van elektrische wagens met de naam ‘Mona’. Die naam is niet zomaar bedacht, maar staat voor ‘Made Of New AI’, om de gebruikte technologie voor het design en de beleving aan boord te benadrukken. Je mag gelukkig ook nog gewoon M03 zeggen. Het uiterlijk van de 4,78 m lange berline, zowat hetzelfde formaat als de Tesla Model 3, heeft volgens Xpeng de “perfecte verhoudingen” gekregen, met een breedte van 1,896 m en een hoogte van 1,445 m, op een wielbasis van 2,815 m.

Meest gestroomlijnde productiewagen

De neus heeft iets weg van een Polestar, maar het meest opvallende aan het design van de Xpeng Mona M03 is hoe glad de auto is gelijnd. En dat is meer dan zomaar een indruk: met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,194 Cd claimt Xpeng de meest gestroomlijnde productiewagen van allemaal te hebben getekend! Daarmee verslaat de M03 net de BYD YangWang U6 (0,195 Cd), de Lucid Air (0,197 Cd) en de Mercedes EQS berline (0,20 Cd). Om die gunstige stroomlijn te bekomen, heeft Xpeng de M03 uitgerust met onder meer een actieve grille vooraan, windgeleiders achteraan en extra aerodynamische wielen.

Bescheiden batterij en motoren

Wat voor autonomie dat precies oplevert, geeft het Chinese merk echter nog niet mee. Dankzij de informatie die door het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie (MIIT) is gepubliceerd, weten we wel al dat hij een elektromotor van 140 kW (190 pk) of 160 kW (218 pk) krijgt en een LFP-batterij van BYD. Volgens de geruchten zou een autonomie van ongeveer 600 km haalbaar moeten zijn, maar dan volgens de gunstige Chinese meetmethode (CTLC). De M03 zou dan ook een vrij compacte batterij moeten krijgen, gezien het gewicht van slechts 1,63 tot 1,73 ton.

Minder dan 20.000 euro

Het meest interessante aan de Xpeng Mona M03 is echter zijn prijs. In China wordt het model gelanceerd voor ongeveer 150.000 yuan, omgerekend slechts 19.300 euro. En aangezien Xpeng sinds kort ook in België leverbaar is dankzij Hedin Automotive, bestaat de kans dat het betaalbare model ook op onze markt wordt geïntroduceerd. Een ruime berline voor minder dan 30.000 euro (inclusief btw, transportkosten en invoerheffingen), is dat wat?