Pierre-Benoit Sepulchre

21 JUN 2024

Test: Mercedes E‑Klasse Break, de kracht van de achterklep

Sinds de CLS Shooting Brake uit het gamma van Mercedes-Benz is verdwenen, heeft de E-Klasse Break het stokje overgenomen als de enige grote break van het merk. Het design is minder subtiel geworden, maar het volume achter zijn achterklep blijft aanzienlijk.

"De E-Klasse Break offert zijn legendarische laadvolume niet op, maar is wel eleganter geworden. Zijn aangename rijgedrag en zijn uitzonderlijke comfort doen bovendien zijn nogal flauwe basismotoren vergeten."

Advertentie
Advertentie

Sinds de jaren 1960 is de Mercedes E-Klasse Break de referentie geweest in het kleine wereldje van auto's zonder een aparte kofferbak, maar met een grote bagageruimte die je via een achterklep bereikt. Deze nieuwste generatie van de E-Klasse blijft trouw aan dat originele recept, maar is het nog steeds een maatstaf in zijn genre?

Design

Terwijl de SUV's en andere soort monovolumes onze wegen overspoelen, blijven sommige dapperen weerstand bieden door trouw te blijven aan de goede oude break. En dan hebben we het niet enkel over liefhebbers van antiek! De grootste troef van dit soort model is natuurlijk zijn koffer, een sterkte waarop de E-Klasse Break al bijna 60 jaar kan bogen, generatie na generatie. Met een lengte van 4,95 m en een wielbasis van 2,96 m is de nieuwste telg van de familie quasi identiek aan de E-Klasse berline qua afmetingen, terwijl hij een haar groter is dan de break van de vorige generatie.

Beleving

Goed nieuws: die extra centimeters gaan vooral ten goede van de passagiers dankzij een ruimer interieur. Het koffervolume blijft echter bijna onveranderd ten opzichte van het vorige model. Concreet geniet je van een volume van 615 liter (tegenover 640 liter voordien), wat tot 1.830 liter kan worden gedreven met de achterbank neergeklapt (tegenover 1.820 liter voor de vorige generatie). Een capaciteit die dus zeker moet volstaan voor al je reiskoffers of golftassen. Nog een pluspunt: de E-Klasse Break krijgt voortaan standaard luchtvering op de achteras om de lading beter te kunnen dragen. Je kan het comfortniveau zelfs nog verder opkrikken met de optionele Airmatic-ophanging, die ook de vooras van luchtvering voorziet.

Voor de volledigheid merken we nog op dat de E-Klasse Break een iets kleiner laadvolume heeft als je kiest voor een plug-inhybride motorisatie, de schuld van de grote batterij. Het laadvolume schommelt dan tussen 460 tot 1.675 liter.

Zoals de berline, krijgt deze Break een best indrukwekkend arsenaal aan technologie. Zonder te veel in detal te treden, is er een zeer volledig digitaal instrumentarium, dat rechtstreeks is overgenomen van de elektrische EQ-modellen van het Duitse merk. Zo krijg je een 'Superscreen', dat het volledige dashboard digitaliseert met in totaal drie displays, een naadloze integratie van het optionele passagiersscherm of nog een selfiecamera. Het MBUX-systeem kan nu ook heel wat externe applicaties installeren, zoals Angry Birds of TikTok, of misschien wel Webex of Zoom als je van plan bent om onderweg te vergaderen in je rijdende kantoor!

Het hoge comfortniveau heeft de E-Klasse Break ook te danken aan een meubilair dat een perfecte balans slaat tussen steun en zachtheid, waardoor je honderden kilometers kan afleggen zonder de minste vermoeidheid, en een geluidsisolatie die flirt met de perfectie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Onder de motorkap wordt de nieuwe Mercedes E-Klasse aangeboden met heel wat motorisaties, allemaal mild- of plug-inhybride. De stekkerhybrides hebben we het later nog over. Qua 'gewone' verbrandingsmotoren krijg je als basismotor een 2 liter-viercilinder die 204 pk levert op benzine (E 200) of 197 pk op diesel (E 220 d), met in beide gevallen een starter-generator op 48 V. Je kan ook kiezen voor meer verfijnde 3-liters. Die van de E 450 tankt benzine en ontwikkelt 381 pk en 500 Nm, terwijl die van de E 450 d diesel drinkt en 367 pk en 750 Nm opwekt! Tenslotte worden er nog twee AMG-versies aangeboden voor wie enkel het beste wil.

In dit geval hebben we de E 200 van 204 pk kunnen testen. Een motor die dapper omgaat met het gewicht van deze break (1.900 kilo), maar die natuurlijk geen verbluffende prestaties levert. De 0-100 km/u is achter de rug in een correcte 7,8 seconden, terwijl de topsnelheid op 231 km/u ligt.

De E 200 moet het dus zien te rooien met een 2 liter-viercilinder op benzine van 204 pk, bijgestaan door een starter-generator van 23 pk en gekoppeld aan een 9-trapsautomaat. Bij dagelijks gebruik is het een geslaagde combinatie, die perfect past bij de rustige geest van het model. Gezien het gewicht is 320 Nm niet voldoende om bliksemsnel te hernemen, maar als je een rustige rijstijl hanteert, is het meer dan voldoende. Haal je het onderste uit de kan, dan krijg je wel een vrij banale klank te horen wanneer je de motor hoger in de toeren jaagt.

Qua rijgedrag is de E-Klasse Break opmerkelijk soepel, waarbij de oneffenheden in het wegdek feilloos worden gedempt of zelfs weggeveegd, alsof je op een vliegend tapijt zit - maar dan zonder de koetswerk rol die de ook bijzonder comfortabele Citroën C5 X bijvoorbeeld wel heeft. De Mercedes is een net zo efficiënte als serene auto, maar fun kan je hem niet echt noemen. Tenslotte nog iets over het verbruik: tijdens onze test, met een combinatie van stad, snelweg en binnenwegen, haalden we een gemiddelde dorst van 7,3 l/100 km.

Prijs

Met al die kwaliteiten mag het niet verbazen dat de Mercedes E-Klasse Break geen lowcostmodel is. Gezien de al gepeperde prijzen van de berline, lijkt de meerprijs die voor de break wordt gevraagd echter bijna redelijk. De E 200 Break Business Line wordt namelijk aangeboden vanaf 64.521 euro, amper 2.541 euro meer dan de berline met hetzelfde uitrustingsniveau. Voor die prijs, en ondanks dat dit het basismodel is, krijg je toch al een uitgebreide standaarduitrusting. Wil je genieten van de loopcultuur van de zescilinders van de E 450 (d), dan moet je minstens 96.074 euro overmaken voor de benzineversie, of 99.644 euro voor de diesel.

En zoals het een Mercedes betaamt, kan je natuurlijk ook nog kiezen uit een optielijst die zo lang is als een dag zonder eten, met bijvoorbeeld het Superscreen, een lederpakket, luchtvering rondom of nog een hele reeks aan extra rijhulpmiddelen. Zaken die de prijs al snel richting de 100.000 euro duwen, zelfs met een viercilinder onder de kap!

Verdict

Dankzij een verzorgd design heeft de nieuwe E-Klasse Break meer uitstraling gekregen, zonder daarbij te besparen op zijn legendarische laadvolume. Een elegantie die gepaard gaat met een goede wegligging en een uitzonderlijk comfort, die de ietwat fletse basismotor helpt vergeten. Je moet er alleen voor zorgen dat je genoeg geld op je rekening hebt staan om er een te kunnen kopen!

Advertentie
Advertentie
Advertentie