Sinds de jaren 1960 is de Mercedes E-Klasse Break de referentie geweest in het kleine wereldje van auto's zonder een aparte kofferbak, maar met een grote bagageruimte die je via een achterklep bereikt. Deze nieuwste generatie van de E-Klasse blijft trouw aan dat originele recept, maar is het nog steeds een maatstaf in zijn genre?
Design undefined undefined
Terwijl de SUV's en andere soort monovolumes onze wegen overspoelen, blijven sommige dapperen weerstand bieden door trouw te blijven aan de goede oude break. En dan hebben we het niet enkel over liefhebbers van antiek! De grootste troef van dit soort model is natuurlijk zijn koffer, een sterkte waarop de E-Klasse Break al bijna 60 jaar kan bogen, generatie na generatie. Met een lengte van 4,95 m en een wielbasis van 2,96 m is de nieuwste telg van de familie quasi identiek aan de E-Klasse berline qua afmetingen, terwijl hij een haar groter is dan de break van de vorige generatie.
Beleving undefined undefined
Goed nieuws: die extra centimeters gaan vooral ten goede van de passagiers dankzij een ruimer interieur. Het koffervolume blijft echter bijna onveranderd ten opzichte van het vorige model. Concreet geniet je van een volume van 615 liter (tegenover 640 liter voordien), wat tot 1.830 liter kan worden gedreven met de achterbank neergeklapt (tegenover 1.820 liter voor de vorige generatie). Een capaciteit die dus zeker moet volstaan voor al je reiskoffers of golftassen. Nog een pluspunt: de E-Klasse Break krijgt voortaan standaard luchtvering op de achteras om de lading beter te kunnen dragen. Je kan het comfortniveau zelfs nog verder opkrikken met de optionele Airmatic-ophanging, die ook de vooras van luchtvering voorziet.
Voor de volledigheid merken we nog op dat de E-Klasse Break een iets kleiner laadvolume heeft als je kiest voor een plug-inhybride motorisatie, de schuld van de grote batterij. Het laadvolume schommelt dan tussen 460 tot 1.675 liter.
Zoals de berline, krijgt deze Break een best indrukwekkend arsenaal aan technologie. Zonder te veel in detal te treden, is er een zeer volledig digitaal instrumentarium, dat rechtstreeks is overgenomen van de elektrische EQ-modellen van het Duitse merk. Zo krijg je een 'Superscreen', dat het volledige dashboard digitaliseert met in totaal drie displays, een naadloze integratie van het optionele passagiersscherm of nog een selfiecamera. Het MBUX-systeem kan nu ook heel wat externe applicaties installeren, zoals Angry Birds of TikTok, of misschien wel Webex of Zoom als je van plan bent om onderweg te vergaderen in je rijdende kantoor!
Het hoge comfortniveau heeft de E-Klasse Break ook te danken aan een meubilair dat een perfecte balans slaat tussen steun en zachtheid, waardoor je honderden kilometers kan afleggen zonder de minste vermoeidheid, en een geluidsisolatie die flirt met de perfectie.