Zoals verwacht heeft Bugatti zijn nieuwe hypercar onthuld: de Tourbillon. Het is het eerste model van het Franse prestigemerk sinds de overname door Rimac, het jonge Kroatische merk bekend van zijn elektrische hypercar Nevera. Maar hoewel de Tourbillon de W16 met vier turbo's van zijn voorgangers Chiron en Veyron links laat liggen, is het geen volledig elektrisch model geworden: onder de motorkap zit een plug-inhybride aandrijflijn. De Tourbillon blijft daarmee een explosieve katapult die zijn prestigieuze badge waardig is, zoals deze 7 verbluffende cijfers bewijzen.

1. Atmosferische 8,3 liter-V16!

Hoewel de Tourbillon afstand doet van de 8.0 W16 van zijn voorgangers, is de overstap naar hybridisering geen excuus om de downsizingkaart te spelen. Zijn nieuwe kloppend hart in V-vorm heeft hetzelfde aantal cilinders en heeft zelfs een iets grotere cilinderinhoud gekregen. Maar het grootste verschil is misschien wel dat hij nu ongeperste lucht ademt. Er zijn geen vier turbo's meer aanwezig om de lucht in de verbrandingskamers te pompen, deze 8,3 liter-V16 is atmosferisch!

2. 9.000 toeren!

Het resultaat is ook dat deze V16 een stratosferisch toerental van... 9.000 toeren haalt! Sensatie gegarandeerd. Vooral omdat de verbrandingsmotor op zich maar liefst 1.000 pk en 900 Nm koppel ontwikkelt. Indrukwekkend, zeker voor een atmosferische motor. Ter herinnering: de quadturbo 8 liter-W16 van Bugatti begon zijn carrière onder de motorkap van de Veyron met een gelijkaardig vermogen van 1.001 pk.

3. 252 kg!

Deze nieuwe V16 is samen met Cosworth ontwikkeld en bereikt deze prestaties dankzij het gebruik van een aantal geavanceerde technologieën. Tegelijkertijd is men erin geslaagd om het gewicht beperkt te houden. De V16 maakt veelvuldig gebruik van lichtgewicht materialen en weegt daarmee slechts 252 kilo!

4. 3 elektromotoren

Zoals we al zeiden, brengt de Tourbillon Bugatti naar een nieuw plug-inhybride tijdperk. De V16 is dus niet de enige motor die de Franse hypercar aandrijft. Hij kan ook rekenen op maar liefst 3 elektromotoren. Twee daarvan zitten op de vooras, terwijl de derde de achterwielen helpt aandrijven. Elk exemplaar is 250 kW (340 pk) sterk en samen leveren ze een extra boost van 800 pk.

5. 1.800 pk voor... 1.995 kg

De Tourbillon ontwikkelt daarmee dus een gecombineerd vermogen van maximaal 1.800 pk. Een cavalerie die het model natuurlijk verbluffende prestaties oplevert. Vooral omdat, ondanks de aanwezigheid van drie elektromotoren en zijn 800 V-batterij van 25 kWh (waarmee hij tot 60 km volledig elektrisch kan afleggen), de Tourbillon lichter is geworden dan de oude Chiron. Dankzij de vederlichte V16 en het massale gebruik van een geavanceerde koolstofvezelcomposiet (T800) in de structuur van het model, haalt de nieuwe Bugatti een leeggewicht van 1.995 kilo. Dat is bijna 1 pk per kilogram...

6. 445 km/u

Deze pk-gewichtsverhouding, samen met zijn vierwielaandrijving, betekent dat de Bugatti Tourbillon de kaap van 100 km/u in amper 2 seconden rondt, gevolgd door 200 km/u in minder dan 5 seconden, 300 km/u in een formaliteit van minder dan 10 seconden en zelfs de symbolische grens van 400 km/u in minder dan 25 seconden! Daarvoor moet je echter de 'Speed Key' gebruiken, die de topsnelheid van het model ontgrendelt. De begrenzer van 380 km/u wordt dan opgeheven zodat de Tourbillon zijn aangekondigde topsnelheid van 445 km/u kan bereiken.

7. 3,8 miljoen euro exclusief btw

Het laatste duizelingwekkende cijfer voor deze nieuwe Bugatti: zijn prijs! Er worden slechts 250 exemplaren gebouwd, met de eerste leveringen gepland vanaf 2026. De uitzonderlijke hypercar wordt nog steeds met de hand geassembleerd in het Atelier Bugatti in Molsheim. Elk exemplaar wordt aangeboden vanaf 3,8 miljoen euro... zonder belastingen.