Net als Volkswagen met zijn ID.7 en BMW met zijn futuristische i Vision Dee concept, heeft Peugeot gekozen voor de CES technologiebeurs in Las Vegas om zijn Inception concept car voor te stellen.

Het koos die naam als verwijzing naar het Latijnse 'Inceptio', dat 'begin' betekent. Dit studiemodel moet immers het begin van een nieuw tijdperk voor Peugeot inluiden. Een nieuw geëlektrificeerd tijdperk, hoe kan het ook anders.

STLA Large

In tegenstelling tot de tot nu toe verkrijgbare elektrische Peugeot-modellen, zoals de nieuwe e-308 of de onlangs herwerkte e-208 die op de Peugeot-stand in Brussel te zien zal zijn, staat deze concept car niet op een 'multi-energie platform', maar wel op een platform dat uitsluitend ontwikkeld is voor elektrische modellen. Eén van de vier platformen van de Stellantis groep: in dit geval STLA Large.

5 meter, 100 kWh, 800 km en 800 volt

Dankzij dat platform kan deze concept car zich een lengte van 5 meter permitteren, terwijl zijn hoogte beperkt blijft tot slechts 1,34 meter. Onder de bodem zit een royale batterij met een capaciteit van 100 kWh, die zorgt voor een rijbereik van 800 km en een gemiddeld verbruik van amper 12,5 kWh/100 km. De 800 volt architectuur maakt ook zeer snel opladen mogelijk. Peugeot belooft 30 km extra rijbereik per minuut snelladen en dus 150 km in slechts 5 minuten. Daarnaast vermeldt het merk ook de mogelijkheid om de Inception op te laden via inductie, waarbij je dus geen kabel hoeft in te pluggen.

500 kW / 680 pk

Nog een stuk technische informatie dat Peugeot vrijgeeft: de aanwezigheid van twee elektromotoren die zorgen voor vierwielaandrijving en een totaalvermogen van 500 kW (680 pk). Hierdoor kan de concept car vanuit stilstand "in minder dan drie seconden" de 100 km/u bereiken, belooft het merk.

Fusion Mask


Naast de technische vernieuwing luidt deze concept car ook de komst in van een nieuwe designtaal voor Peugeot, die vanaf 2025 op de nieuwe modellen zal worden toegepast. De neus is bijvoorbeeld getooid met een 'Fusion Mask', dat de grille, de lichtsignatuur, de rijhulpsensoren en het lichtgevende logo verenigt onder één groot glazen paneel.

Hypersquare en Halo Cluster

De Inception concept licht ook een tipje van de sluier over de toekomstige evolutie van de geliefde i-Cockpit van Peugeot, met de komst van een 'Hypersquare' stuur. Peugeot hoopt dit stuur met scherm voor het einde van het decennium op een productiemodel te kunnen aanbieden.


Binnenin zien we verder ook een uitgepuurd dashboard met bovenaan een rond scherm dat de naam 'Halo Cluster' krijgt. Het toont in 360° de rij- en infotainmentgegevens aan de inzittenden, maar kan ook mensen die de auto naderen informeren. Bovendien beschikt de Inception concept ook over ‘Tech Bar’ schermen in de deuren. Die zorgen ervoor dat er verschillende boodschappen getoond kunnen worden aan de buitenkant van de wagen.


?