De Grenadier is gemaakt voor klanten die op zoek zijn naar een terreinwagen voor puristen, met voorlopig enkel grote zescilinders-in-lijn van BMW op benzine of diesel. Maar de nieuwe autotak van de Ineos-groep, een van de grootste petrochemische bedrijven, wil de deuren ook openzetten naar elektrificatie. Zo heeft de groep al een akkoord getekend met Hyundai voor de ontwikkeling van een Grenadier op waterstof.
Compacte elektrische 4x4
Maar Ineos wil ook een tweede, volledig elektrisch model bouwen. De CEO van Ineos, sir Jim Ratcliffe, liet dit feitje afgelopen zomer al vallen. Het merk heeft nu nog wat meer officiële informatie verspreid. "Dit volledig nieuwe batterij-elektrische model is kleiner dan de Grenadier, heeft geen uitstoot en zal uitzonderlijke offroadvaardigheden bieden, zonder afbreuk te doen aan het comfort of de prestaties op de weg", aldus Ineos.
Productie door Magna in 2026
Ineos Automotive bevestigt ook dat de Oostenrijkse specialist Magna dit nieuwe model zal produceren in zijn site in Graz. Een fabriek die toevallig net de bouw van de 500.000ste Mercedes G-Klasse heeft gevierd. Maar belangrijker is dat Magna al 31 verschillende modellen en meer dan 4 miljoen wagens op zijn naam heeft staan. En daar komt de nieuwe 'baby-Grenadier' dus bij vanaf 2026.