Hoewel BYD nog vrij onbekend is in Europa, is de constructeur verre van een kleine outsider. Integendeel zelfs: BYD (voor ‘Build Your Dreams’) is een van de grootste spelers ter wereld op vlak van elektrische mobiliteit!
Dat verklaart ook de snelle uitbreiding van het Europese gamma van BYD, en zijn andere insteek dan zomaar een prijsvechter te willen zijn. BYD biedt namelijk premium modellen aan met een aantrekkelijke prijs-kwaliteitsverhouding, die zijn ervaring met elektrische wagens moeten bewijzen.
Atto 3 - €46.740
Als kwaliteitsbewijs heeft BYD kort na zijn aankomst in België al de prijs van elektrische gezinswagen van het jaar gewonnen bij VAB met zijn compacte SUV Atto 3. Die is te koop vanaf €46.740 en biedt voor deze prijs een zeer uitgebreide standaarduitrusting. Op technisch vlak heeft de elektrische SUV een batterij van 60,48 kWh die hem een autonomie geeft van 420 km. Zijn elektromotor van 150 KW (204 pk) drijft de voorwielen aan, waarmee de Atto 3 in staat is om in 7,3 seconden naar 100 km/u te accelereren.
Tang - €72.140
De tweede SUV in het BYD-gamma, de Tang, is zelfs nog meer premium gepositioneerd. Dat zie je aan zijn indrukwekkende formaat (4,87 m), zijn ruime interieur en zijn standaard aanwezige 7 zitplaatsen. Maar hij kan ook eersteklas prestaties voorleggen dankzij zijn twee elektromotoren die samen 380 kW (516 pk) ontwikkelen, en met zijn batterij van 86,4 kWh die hem een autonomie van 400 km oplevert. De Tang maakt verder indruk met een verzorgde afwerking en een zeer complete uitrusting. Op veiligheidsvlak alleen al heeft de BYD Tang 25 sensoren ter beschikking, met HD-camera’s aan de buitenzijde en 11 radars. Zijn basisprijs van €72.140 lijkt dan ook behoorlijk vergeleken met de premium elektrische modellen van de concurrentie, die vaak ook nog een lange optielijst hebben.
Han - €72.140
Als je de voorkeur hebt voor een berline in plaats van een SUV, kan de Han een interessant alternatief zijn. De elektrische berline is ongeveer even groot als een BMW 5 Reeks en heeft quasi dezelfde techniek onder de kap als de SUV Tang. Ook de prijs is hetzelfde, vanaf €72.140. Maar met een lager gewicht en een betere stroomlijn dan de Tang, is hij nog een stukje sneller met zijn 380 kW (516 pk): amper 3,9 seconden van 0 naar 100. Hij kan ook wat verder rijden op zijn batterij van 85,4 kWh, met een autonomie van meer dan 520 km. Net als de Tang onderscheidt de Han zich vooral met zijn goede prijs-uitrusting-prestatieverhouding in dit segment. Met bijvoorbeeld een modern infotainmentsysteem van 15,6 inch, dat van een verticale naar een horizontale oriëntatie kan wisselen, een hoogwaardig geluidssysteem van Dynaudio en een luxueus afgewerkt interieur met Nappaleer.
Dolphin – tussen de €30.000 en €38.000
Om zijn aanwezigheid in de grotere volumesegmenten te versterken, lanceert BYD binnenkort ook zijn compacte elektrische hatchback Dolphin in Europa. Die moet vanaf deze zomer beschikbaar worden met een prijs tussen de €30.000 en €38.000.
Deze nieuwe Dolphin heeft een vergelijkbare technische fiche met die van de SUV Atto 3: een batterij van 60 kWh, een motor op de vooras van 150 kW (204 pk) en een maximaal laadvermogen van 88 kW. Daarmee haalt hij een autonomie van 427 km, een sprint van 0-100 km/u in 7 seconden en een laadtijd van 30 minuten om van 30 tot 80% bij te laden.
Seal – prijs nog niet bekend
Tenslotte gaat BYD zijn catalogus nog voor het einde van het jaar aanvullen met de Seal. De prijs van deze elektrische berline, met ongeveer hetzelfde formaat als de BMW i4, kennen we echter nog niet. Maar aangezien het model tussen de Atto 3 en de Han in zit, zowel qua formaat als qua prestaties, zal de prijs waarschijnlijk ook ergens tussen die twee liggen. Wat we wel al weten, is dat er twee versies van de Seal aangeboden zullen worden op onze markt: een achterwielaandrijver met een elektromotor van 230 kW, en een versie met vierwielaandrijving waarvan de tweede motor het piekvermogen doet stijgen tot 390 kW (530 pk). In beide gevallen is de batterij 82 kWh groot, wat de Seal een ruime autonomie moet opleveren (570 km voor de RWD en 529 km voor de AWD). Een serieuze concurrent voor de BMW i4, Tesla Model 3 en de Polestar 2, dus.