Het team van Trajectoire, dat de teugels van de ING Ardenne Roads in handen heeft, mag er opnieuw prat op gaan de deelnemers en het publiek een uniek weekend te hebben geboden. Het was wederom een geslaagd evenement waarop Managing Director Jean-François Devillers tevreden terugblikt:
“Dit was voor mij een van de beste edities van de ING Ardenne Roads ooit. Eerst en vooral dankzij de deelnemersgraad, die de tweede hoogste is sinds de start van deze rally. Wat de competitie betreft, viel de beslissing pas in de laatste RT, met een verschil van slechts 2,5 strafpunten tussen nummer één en nummer drie. Wat de autosport zo mooi maakt, is dat het spannend blijft tot de laatste bocht. Een tweede succesfactor was ongetwijfeld de kwaliteit van de nieuwe infrastructuur die werd voorzien, met een nieuw podium en onthaal. Wat al evenzeer in de smaak viel, was het gala op zaterdagavond in een loge van het circuit van Spa-Francorchamps, waar Olivier Saxe voor de nodige ambiance zorgde. Tot slot is het succes te danken aan mijn trouwe sponsor, ING, die zijn volle medewerking verleent en dit jaar het gezelschap kreeg van Porsche om het evenement een nieuwe dynamiek in te blazen. Wij zijn dan ook erg tevreden en kijken nu al uit naar 2016 en de vijftiende verjaardag van onze wedstrijd, die we niet onopgemerkt zullen laten voorbijgaan.”
Al even enthousiast klonk Philippe Wallez, General Manager ING Private Banking: “Sinds 2003 is ING Private Banking de hoofdpartner van de ING Ardenne Roads. We koesteren een passie voor oude voertuigen, net als een groeiend aantal van onze klanten. Of ze nu eigenaar zijn van een oldtimer of een voertuig huren voor enkele dagen.”
Porsche in de kijker
Het heeft er tot de laatste meters om gespannen, maar het was uiteindelijk Michel Closjans, in het gezelschap van Robert Vandevorst, die op prachtige wijze voor de derde keer met de overwinning aan de haal ging aan het stuur van zijn Porsche 356 PRE A – uiteraard tot grote vreugde van het partnermerk.
“Door de invoering van een bijkomende strafcoëfficiënt voor de voormalige winnaars had ik de moed al enigszins opgegeven. Maar als je erbij nadenkt, dan maakt dat geen verschil: als je de RT aflegt aan het opgelegde gemiddelde en geen enkele penalty krijgt, dan blijf je gewoon op nul. En kijk, we hebben opnieuw gewonnen hier in de Ardennen, met zijn plezante wegeltjes en pittoreske landschappen. Het is de derde keer dat ik deelneem aan de ING Ardenne Roads met deze Porsche uit 1954, die kan rekenen op troeven als zijn korte versnellingsbak en brug, en natuurlijk ook zijn levendigheid, die hem tot de koning van de kronkelweg maken.”
De deelnemende Porsches werden op zaterdagavond trouwens op een verkwikkende en grondige douche getrakteerd door Porsche Centre Liège. “We dachten dat het wel leuk zou zijn, mochten de wagens er zondagochtend op het podium spik en span uitzien”, aldus Thomas Desmarets, afgevaardigd bestuurder van Porsche Centre Liège. “We hebben deze service dan ook aangeboden aan alle aanwezige Porsches bij hun aankomst in het Parc des Sept Heures in Spa op zaterdagavond.”
Een Delahaye wint bij de pre-wars
Het vorig jaar zegevierende duo Dirk en Nick Van Praag had dit jaar hun Bentley ingeruild voor een Delahaye 136 M uit 1936. De uitspraak ‘never change a winning team’ gaat duidelijk niet op voor hen. Vader Dirk licht toe: “Voor onze tiende deelname gingen we resoluut voor de overwinning. Wat wij zo fijn vinden aan de ING Ardenne Roads, die steeds met stip genoteerd staat in onze agenda, is dat hij tijdens het weekend plaatsvindt. Op die manier kan mijn zoon, die in Londen werkt, zich gemakkelijker vrijmaken. We nemen het op tegen erg ervaren teams, zodat we gestimuleerd worden om elk jaar beter te doen. Je kruist hier erg weinig verkeer en de wegen zijn gewoon prachtig. Ik moet toegeven dat ik met de Delahaye een klein streepje voor heb op de andere pre-wars, omdat hij over een Cotal-versnellingsbak beschikt die zich met de vinger laat bedienen: de pook bevindt zich net naast het stuurwiel. Een haarspeldbocht nemen zonder servo en met een niet-gesynchroniseerde eerste versnelling: het is geen sinecure. Onze bolide heeft nu een grondige revisie nodig, om weer helemaal paraat te staan voor editie 2016!”
Op het derde podiumtrapje stonden de winnaars van de categorie “Classic”, namelijk Yves Noelanders en Benoît Lays met hun Volvo PV544 uit 1961.
We hebben ervoor gekozen om de besten in de kijker te zetten, maar beklemtonen de onverdrotenheid die de andere deelnemers aan de dag hebben gelegd tijdens deze wedstrijd. Uiteindelijk haalden 119 de eindmeet aan het stuur van hun Porsche, Bentley, Aston-Martin, Lotus, Ferrari, Cooper, Jaguar, enzovoort, en verdienen daarom alleen al een pluim…