Bij de maatregelen die werden getroffen om de rally te verbeteren is er één die sommige kritieken van vorig jaar zal doen verstommen. Het is immers niet langer mogelijk om zich op de dag van de start met een andere wagen aan te bieden, een wagen die recenter en in betere staat is dan de oudere wagen waarmee men zich oorspronkelijk had ingeschreven, om zo een goed startnummer te krijgen. Die worden immers in functie van de leeftijd van de wagen toegekend.

Om niet meer voor een voldongen feit te worden geplaatst en om trouw te blijven aan de spirit die sinds het begin in de ING Ardenne Roads heerst, wil de organisatie zo een wagens niet langer aanvaarden en werden er dus wijzigingen in het reglement aangebracht, waarbij het mogelijk is dat een deelnemer het recht tot starten wordt geweigerd.

Een Tripy om te snel rijden te vermijden

Bij de nieuwigheden voor deze 15de editie hebben de organisatoren van de ING Ardenne Roads besloten om in alle wagens een Tripy GPS te installeren. Jean-François Devillers steekt het niet onder stoelen of banken dat het in sommige gemeenten steeds moeilijker wordt om de nodige vergunningen te verkrijgen. Omdat er steeds meer van dit soort wedstrijden worden georganiseerd worden bij sommige van de bevoegde autoriteiten wel eens de wenkbrauwen gefronst.

"Door een Tripy te gebruiken kunnen we meerdere keren de tijden opnemen, maar dat wil niet zeggen dat onze controleurs langs het parcours zullen verdwijnen. We willen het menselijke en gezellige aspect van onze wedstrijd niet laten verdwijnen. Via de Tripy kunnen we ook de snelheid van de deelnemers in de agglomeraties en in de bebouwde kommen controleren. Snelheidsovertredingen worden uiteraard bestraft. Het gaat hier over het voortbestaan van onze sport..."