Park Assist 3.0
Al sinds het begin van de jaren negentig werkt Volkswagen aan systemen om te helpen parkeren met ultrasoonsensoren. Sinds 2007 en de Touran die helemaal zelf parkeert, gaat het snel. De nieuwste en inmiddels derde generatie van deze parkeerhulp kan de wagen nu ook vooruit in plaatsen dwars op de rijrichting parkeren. Is er een obstakel tijdens het parkeren, dan remt het systeem automatisch.
Afstandsbediend parkeren
Sta je te dicht bij een muur of pilaar geparkeerd? Is er niet genoeg plaats meer om de deur te openen door jouw buur je heeft ingesloten? Of heb je eindelijk een plekje gevonden maar blijkt het te smal? Voer het manoeuvre uit vanop afstand; de auto doet al het werk en bedient het stuur, de motor, de versnellingsbak en de remmen.
Trailer Assist
Vind je het een nachtmerrie om jouw aanhangwagen te parkeren? Dit is de oplossing. De Trailer Assist zorgt voor de automatische geleiding van het gespan, met een bedieningsknop regel je richting van de aanhangwagen. Je hoeft het stuur zelfs niet meer aan te raken.
Aera View 2
Dit systeem omvat vier camera’s in de kofferklep, zijspiegels en grille. De omgeving van het voertuig wordt in de gaten gehouden en de beelden worden getoond op het centrale scherm binnenin. Met dit systeem kun je gemakkelijker manoeuvreren, je ziet het mogelijke traject en de resterende ruimte. Een eventuele aanhangwagen kan een vijfde camera dragen voor een betere controle. In terreinwagens maakt het zicht rondom het mogelijk om gevaarlijke zones op te merken.
Emergency Assist, evolutie Lane Assist
Lane Assist zorgt ervoor dat je niet per ongeluk van je rijstrook afwijkt. Tegenwoordig zijn er permanent stuurcorrecties om de auto in het midden van de rijstrook te houden en detecteert het systeem of de bestuurder de handen op het stuur heeft. Indien niet, roepen visuele- en geluidssignalen de bestuurder tot de orde en als het echt nodig is, volgt een korte remstoot.
Voor het geval de bestuurder een gezondheidsprobleem zou hebben, is er Emergency Assist, een evolutie van Lane Assist. Reageert de bestuurder niet, dan remt de auto geleidelijk terwijl hij op de rijstrook blijft en voldoende afstand tot de voorligger bewaart. Zonder reactie van de bestuurder, blijft de auto remmen tot hij helemaal stilstaat.
Werfassistent
Wegenwerken met versmalde rijstroken, een hertekend traject van de rijweg afgebakend met blokken, kegels en degelijke meer veroorzaken bij heel wat bestuurders stress. Dit systeem heeft als doel om de situatie wat minder ‘dramatisch’ te maken met een hele resem interventies, van stuurcorrecties tot automatisch remmen.
Er is zelfs visuele hulp: het systeem projecteert op de rijweg voor de auto twee statische lichtlijnen die de breedte van de auto zichtbaar maken. In de toekomst zou deze 'optische ondersteuning met hulplijnen' uitgebreid kunnen worden met de projectie van dynamische lijnen die het aanbevolen traject weergeven voor de auto.
Dodehoeksensor en uitparkeerhulp
De dodehoeksensor is stilaan bekend en waarschuwt de bestuurder voor andere voertuigen die hij niet ziet in de dode hoek. De uitparkeerhulp helpt de bestuurder om veilig een parkeerplaats te verlaten. Sensoren aan de achterkant van de wagen detecteren voertuigen die dwars op de richting van de eigen wagen passeren en waarschuwen de bestuurder als het risico te groot is.
Car2X Communication
Sta je aan het einde van een bocht plots neus aan neus met een auto die in panne is gevallen? Radars laten (nog?) niet toe om zo’n situatie op te merken, maar er bestaat een alternatief: Car2X Communication. Dit systeem wisselt informatie uit tussen voertuigen of de weginfrastructuur. Dat laat bijvoorbeeld toe om ene mobiele werf of panne op de autosnelweg te melden aan de andere weggebruikers.
Noodremfunctie voor de stad met voetgangerdetectie en 'snelrem'
Dit systeem, bekend van Volvo, kan voetgangers herkennen die zich op of rond het traject van jouw auto bevinden. Het vermijdt aanrijdingen. Om het effect nog te versterken, monteert Volkswagen een zogenaamde ‘snelrem’ met een snellere responstijd en drukopbouw van de remvloeistof. Volkswagen spreekt over een winst van 1,30 meter als je remt bij 30 km/u.
Proactieve bescherming van inzittenden en PreCrash achteraan
Is een botsing onvermijdelijk, dan doet de auto al het mogelijke om de inzittenden te beschermen: de deuren worden vergrendeld, de gordels aangespannen en de ruiten of het open dak gesloten. Dat verbetert de werking van de airbags en vermijdt dat objecten zouden binnendringen in het interieur.
Bij een volgende evolutie kan het ‘proactieve beschermingssysteem’ ook de gevolgen van een botsing langs achteren beperken dankzij informatie van de radarsystemen van Side Assist, dat de bestuurder normaal bijstaat bij het veranderen van rijstrook. Nadert een andere auto te snel, dan worden de gevarenpinkers vroegtijdig ingeschakeld om het achteropkomende voertuig te waarschuwen voor de mogelijke botsing en wordt de proactieve bescherming van de inzittenden geactiveerd. De elektrische zetels (indien aanwezig) nemen automatisch hun ideale beschermingspositie in.