Zoek niet verder

In het segment van de cross-over is Mitsubishi de enige die een herlaadbare hybride aanbiedt. Zijn dichtste concurrent is de Volvo V60 Plug-In Hybrid, een break die – in tegenstelling tot de Japanner – niet voor een benzine- maar voor een dieselmotor kiest.

Waarop lijkt hij?

Naast elkaar geparkeerd in de rij voor de eerste test, zien we eigenlijk niet meteen het verschil tussen dit hybridemodel en de klassieke versies die alleen op benzine of diesel rijden. Het onderscheid bestaat uit de logo’s, de volledig meegespoten bumpers en de specifieke koetswerkkleur die Technical Silver heet maar eerder naar blauw neigt. 

Even functioneel

Goed nieuws is dat, in tegenstelling tot de Volvo met zeer kleine kofferruimte, de Mitsubishi bijna zijn volledige functionaliteit behoudt. De koffer verliest amper 13 liter (463 liter in totaal) en de twee zitrijen werden meten slechts enkele centimeters verhoogd. De batterij ligt onder de vloer. Je kunt echter niet meer kiezen voor de versie met zeven plaatsen.

Gasfabriek

De grote veranderingen liggen onder de motorkap. Daar zien we een tweeliter benzinemotor die 121 pk levert en ofwel de wielen rechtstreeks aandrijft of de batterij opnieuw oplaadt. Die drijft twee elektromotoren aan (voor en achter), elk met 82 pk. Het geheel kan volledig elektrisch rijden of afwisselend met de verbrandingsmotor, waarbij 163of 203 pk geleverd wordt afhankelijk van de lading van de batterij.

Interessante cijfers

De elektrische modus haalt een autonomie van ongeveer 52 km, in de beste omstandigheden. De batterij laadt opnieuw op in vijf uren aan het stopcontact thuis of in 30 minuten via een snellader.

Vier modi

In tegenstelling tot heel wat hybrides die de bestuurder overstelpen met allerlei knopjes, blijft de Outlander PHEV eenvoudig te bedienen. Hij heeft een standaardmodus die automatisch de verbrandingsmotor en twee elektromotoren bedient, een Charge-modus de batterij oplaadt via de verbrandingsmotor en een Save-modus die de huidige lading van de batterij behoudt. Wie niet te stoppen is, kan de 4WD Lock-functie activeren die geen differentieel blokkeert (dat ontbreekt), maar het vermogen gelijk verdeelt tussen de voor- en achteras.

Vijf remniveaus

Remmen is een pak ingewikkelder. Voor een optimale terugwinning van energie voor de batterij, moet je de paletten achter het stuur gebruiken. Die bedienen niet de versnellingsbak (wat je aanvankelijk zou denken) om de simpele reden dat er geen versnellingsbak is. Hun doel is om de vertraging te versterken of af te zwakken in vijf niveaus. Een beetje zoals een motorrem. Maar om de remkracht te verminderen, moet je aan het +-palet trekken, wat niet bepaald natuurlijk aanvoelt.

Stilte

Bij deze eerste test maakten we kennis met een zeer stille auto met voldoende vermogen die zonder moeite 100 km/u haalt in elektrische modus en heel rustgevend is om te besturen. Onder 30 km/u vermijdt een extra geluid dat je voetgangers opschept. We appreciëren ook de natuurlijke feedback van de bediening, ook zijn de rempaletten nogal storend in het begin.

Soepel, op elk vlak

Een korte analyse onthult een soepele auto die speels door de bochten gaat. De filtering lijkt daarentegen middelmatig en oneffenheden worden droog doorgegeven.

Bij een snelle start voel je de inertie van de hybride aandrijving. Pas na een kleine pauze wordt de cavalerie losgelaten. Eens in beweging, is een ononderbroken duw in de rug wel voelbaar. Uiteindelijk genieten we vooral van de zachtheid van het geheel en de indrukwekkende stilte die heerst binnenin.

Prijzen

De meerkosten in vergelijking met een klassieke Outlander zijn aanzienlijk: Mitsubishi vraagt 52.953 euro voor deze PHEV-variant. Weet echter dat hij voor bedrijven volledig fiscaal aftrekbaar is (100 %) en dat de inschrijvingstaks (BIV) in Vlaanderen nihil is tegenover 495 euro voor inwoners van Brussel en Wallonië. De CO2-bijdrage (voor bedrijven) van dit model bedraagt maar 24,83 euro per jaar, twee keer minder dan de concurrentie.