InterClassics begon 23 jaar geleden in Maastricht. Twee decennia aan ervaring namen de organisatoren in 2015 mee naar Brussel: “Naast het salon in Maastricht, dat elk jaar een succes is, willen we uitbreiden om het concept van InterClassics ook te introduceren in België en Noord-Franrkijk”, zegt Erik Panis, directeur van InterClassics.

De organisatoren kozen voor de Heizel voor de Belgische editie van dit evenement. Brussels Expo is de belangrijkste expositiehal in België en biedt een bijzonder moduleerbare tentoonstellingsoppervlakte. De komende jaren kan er qua oppervlakte nog worden uitgebreid. InterClassics trekt elke editie namelijk steeds meer volk aan.

Kwaliteit voorop

Net als in Maastricht richt InterClassics Brussels zich op exclusieve auto’s. Om al die bolides zo goed mogelijk tentoon te stellen, wordt er veel aandacht besteed aan de inrichting van de ruimte en de presentatie van de verschillende modellen. Naast tentoongesteld worden wisselen er ook verschillende oude auto’s van eigenaar. InterClassics bevat ook verschillende accessoires verbonden aan de auto, van onderdelen tot lectuur.

Twee thema’s

De legendes van Spa-Francorchamps

Heel wat grote racepiloten beschouwen het circuit van Spa-Francorchamps als het mooiste ter wereld. Sinds begin jaren 20 is Francorchamps onlosmakelijk verbonden met heel wat heroïsche anekdotes. Weinig mensen weten dit, maar de eerste races werden georganiseerd op gravel. Het circuit werd uitgedacht door de Luikse adel in de groene streek van Malmedy. Het eerste grote internationale evenement voor éénzitters volgde in 1925, met de Grote Prijs van Europa. Er namen zeven auto’s deel. Antonio Ascari, de beroemde Alfa Romeo-piloot, won de wedstrijd. In 1939 werd er een unieke bocht toegevoegd, de Raidillon. Piloten moesten de bocht tegen grote snelheden aansnijden, waardoor het circuit er een troef bijkreeg die de directie wilde: van Spa-Francorchamps een van de snelste circuits van Europa maken.

Microcars

Daimler vond niets uit met de Smart Fortwo eind jaren 90. In de jaren 50 waren er Duitse (Messerschmitt, BMW en Heinkel) en Italiaanse constructeurs (ISO Rivolta) die auto’s met twee of drie plaatsen bedachten met een kleine motor van minder dan 1.000 cc. Die werden vooral ontworpen voor economische redenen in een tijd waarin benzine en grondstoffen zeldzaam waren. Na de Tweede Wereldoorlog waren de auto’s vooral in Europa populair. Een klein aantal doorstond de tand des tijds en wordt nu gekoesterd door hun eigenaars. Een tiental microcars zullen aanwezig zijn op de Heizel tijdens de editie van 2016.

InterClassics 2016 (van 18 tot 20 november 2016): Brussels Expo – Belgiëplein 1, 1020 Brussel – http://www.interclassics.be