Op de veeleisende testprocedure van 2018 haalden zeven modellen de maximumscore: de Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 en Volvo S60 en V60. De nieuwe Jeep Wrangler bracht het er heel wat minder goed vanaf. Michiel Van Ratingen, secretaris van Euro NCAP: “Het is een echte ontgoocheling om te zien dat een gloednieuw model dat in 2018 verkocht wordt geen automatische noodremhulp of rijstrookhulp krijgt”.
Op vlak van elektronische veiligheid haalt de Wrangler dus een score van 32 procent. Voetganger- en volwassenbescherming doen met 49 en 50 procent iets beter. De bescherming van kinderen doet daar met 69 procent nog een schepje bovenop.
Slechte leerlingen
De andere slechte leerling komt ook uit de FCA-groep: de Fiat Panda. Zijn score van nul sterren is te verklaren door zijn oude ontwerp. In 2011 testte Euro NCAP de Panda al, en toen kreeg hij vier sterren. Maar sindsdien is het testprotocol heel wat strikter geworden, vooral op vlak van elektronische rijhulp. De oude Panda is op dat vlak niet geëvolueerd (Euro NCAP vermeldt alleen een verklikker voor wie zijn gordel niet vastgespt).
Daar scoort de Fiat dus amper 7 procent, maar ook zijn score van 16 procent voor de bescherming van kinderen baart zorgen. De bescherming van volwassenen (45 procent) en voetgangers (47 procent) leveren betere cijfers op.
“Hoog tijd”
Euro NCAP zegt dat de laatste score van nul sterren toegeschreven werd aan de Fiat Punto uit 2017 (die ook te lang in de catalogus bleef vooraleer uiteindelijk te verdwijnen). Van Ratingen: “Het wordt hoog tijd dat de Fiat Chrysler-groep een product aflevert met een veiligheidsniveau dat kan wedijveren met dat van de concurrenten.”