Qua prestigeproject kan het tellen. Onze Belgische Audi-fabriek in Vorst verloor dan wel de productie van de A1 aan de Spaanse Seat-fabriek in Martorell, we kregen er wel de allereerste volledig elektrische SUV uit de Audi-geschiedenis voor in ruil. Meer nog: de e-tron is zelfs het eerste volledig elektrische model van het merk met de vier ringen.
Hij ziet er nochtans redelijk klassiek uit?
Klopt. Daar waar de Jaguar I-Pace voluit koos voor een futuristische look met de allures van een conceptmodel, blijft Audi voorzichtiger. De e-tron, die een variant van het MLB-platform van de grote Audi-modellen gebruikt, is dus een klassiek gelijnde SUV geworden. Met een lengte van 4,90 meter, een breedte van 1,94 meter en een hoogte van 1,62 meter leunt hij eerder aan bij de grotere Q7 dan bij de kleinere Q5.
Toch zijn er genoeg details waar je aan ziet dat dit niet zomaar een nieuw Q-model van Audi is. In de eerste plaats het grijze ‘Singleframe’-radiatorrooster, waarachter lamellen zitten die openen wanneer de aandrijflijn koeling nodig heeft. Dan zijn er de matrix-led-koplampen die een eigen design met horizontale streepjes krijgen, de stevige schouders, de breed doorlopende led-lichten achteraan en de diffusor die het uiteraard zonder uitlaten doet.
En die camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels?
Die zijn natuurlijk de grote blikvangers van de e-tron, maar ze zijn een optie. Standaard komt de Audi dus gewoon met de klassieke grote spiegelkappen met traditioneel spiegelglas. De camera’s (of virtual exterior mirrors zoals Audi ze noemt) verlagen de luchtweerstandscoëfficiënt van de e-tron van 0,28 naar 0,27 (een bijzonder lage waarde voor een SUV) en zorgen voor minder windgeluiden.
De beelden van de camera’s worden geprojecteerd op een oled-scherm in de hoek van de portieren. Het scherm dient tegelijk als touchscreen om de camera’s te verstellen. De camera’s zijn volgens Audi een wereldpremière op een massaproductiemodel, maar vergen wel de nodige gewenning om je blik in het verkeer lager te laten zakken dan dat je gewend bent. Ze presteren dan weer prima in het donker, al hebben we nog niet gezien hoe goed de beeldkwaliteit in regenweer is.
Ziet de rest van het interieur er niet vertrouwd uit?
Inderdaad. Het dashboard heeft wat meer hoeken en lijnen en de keuzehendel voor de ‘versnellingen’ (de e-tron heeft natuurlijk geen klassieke versnellingsbak) ziet er anders uit dan in de andere Audi-modellen, maar verder leunt het dashboard netjes bij die modellen aan. Ook in de e-tron krijg je dus een digitaal instrumentenpaneel (de virtual cockpit) en twee touchscreens op de middenconsole om het infotainment en de comfortfuncties te bedienen. Net zoals je die kent uit de nieuwe A6, A7 en A8. De hele aankleding is trouwens verzorgd en luxueus, zoals we dat van Audi gewoon zijn.
De plaatsing van de 95 kWh sterke lithium-ionbatterij zorgt voor een minder diepe koffer dan in klassieke modellen, maar met 600 liter geraak je nog ruim voldoende bagage kwijt. Zeker wanneer je de achterbank neerklapt: dan maakt de e-tron 1.725 liter aan kofferruimte vrij. En dan is er nog een extra opbergvak vooraan onder de ‘motorkap’ van 60 liter. De passagiers op de achterbank hebben evenmin te klagen over het plaatsaanbod, maar een derde zitrij is er niet.
Juist, de motorkap. Wat voor motoren gebruikt deze Audi e-tron?
Een op de vooras en een op de achteras. De voorste is goed voor 125 kW (170 pk) en 247 Nm, de achterste levert 140 kW (190 pk) en 314 Nm. Het gecombineerde vermogen van beide motoren bedraagt 265 kW (360 pk) en 561 Nm, waardoor de e-tron in 6,6 seconden naar 100 km/u sprint en een begrensde topsnelheid bereikt van 200 km/u. Niet slecht voor een 2,5 ton wegende machine, zeker niet als je weet dat de e-tron in de sportstand nog een soort overboost-modus heeft, waarbij hij 8 seconden lang 300 kW (408 pk) en 664 Nm levert. De sprinttijd naar 100 km/u daalt daardoor tot 5,7 seconden.
En het rijbereik?
Dat bedraagt in theorie iets meer dan 400 kilometer. In de praktijk krijg je een dikke 300 kilometer op de boordcomputer, maar de e-tron doet er alles aan om dat cijfer zo lang mogelijk vast te houden. Door zo vaak mogelijk energie te recupereren wanneer je gas lost of remt bijvoorbeeld. Audi zegt dat tot 30 procent van het rijbereik op die manier wordt opgewekt. En door de aerodynamica niet uit het oog te verliezen: met standaard adaptieve luchtvering hurkt de e-tron boven 120 km/u lichtjes door de knieën.
Moet je toch opladen, dan kun je dat thuis aan een thuislader (11 kW) in een dikke acht uur, met volgend jaar een optionele tweede lader die het laadvermogen moet verdubbelen tot 22 kW. De Audi e-tron zal ook compatibel zijn met snelladers (150 kW) waarbij hij in een half uur tot 80 procent van zijn rijbereik moet kunnen tanken.
Hoe rijdt deze Audi e-tron?
Als een Audi. En dat is wel degelijk als een compliment bedoeld. De e-tron rijdt als een gewone SUV, maar dan een stuk stiller. Geen toeval: Audi spendeerde immers heel wat aan dacht aan de geluidsisolatie in deze e-tron. Zijn stevige gewicht kan hij niet maskeren in de bochten en op oneffenheden, maar de ingenieurs hebben er wel alles aan gedaan om het zo goed mogelijk op te vangen met de luchtvering en adaptieve dempers. De Jaguar I-Pace combineert een zwaardere besturing met een laag zwaartepunt voor een sportieve rijdynamiek, deze Audi e-tron mikt met zijn lichter stuur en hoger zwaartepunt vooral op rijcomfort. En daar slaagt hij dus prima in. In een gewijde stilte dus.
Hoeveel moet hij kosten?
Audi geeft de e-tron een prijskaartje mee van € 82.400. Daarmee zit hij iets boven de prijs van de Jaguar I-Pace, maar ruim onder de instapprijs van een Tesla Model X. Veel meer details zijn er nog niet, maar de standaarduitrusting lijkt alvast volledig, met adaptieve luchtvering, een elektrische kofferklep, airco met twee zones, geventileerde zetels, een digitaal instrumentenpaneel en uitgebreide navigatie.
De Audi e-tron wordt gecommercialiseerd vanaf midden januari, terwijl de eerste exemplaren midden februari in de showrooms worden verwacht. Wie hem nu naar eigen smaak bestelt houdt rekening met een levering eind maart, al heeft Audi een paar ‘stockwagens’ die er eind februari al zijn.
Besluit?
Wie zich laat afschrikken door de futuristische looks van elektrische auto’s is bij deze Audi e-tron aan het juiste adres – als je de optionele camera’s even buiten beschouwing laat. De Duitsers hebben een SUV op de markt gebracht volgens een klassiek en beproefd recept, maar een die toevallig elektrisch rijdt. Het enige jammere blijft het rijbereik: ondanks de extra tijd die de klassieke constructeurs genomen hebben om hun eerste elektrische modellen op de markt te brengen, komt hun rijbereik in de buurt van dat van pionier Tesla, maar gaat het er nog niet over…