Moest je de laatste jaren onder een steen hebben geleefd: het gaat niet goed met Jaguar. Het nobele Britse merk heeft al jaren te lijden onder een tegenvallende verkoop en een al even slechte betrouwbaarheid, en moest zustermerk Land Rover niet zoveel geld verdienen met de Defender en Range Rover, waren de boeken allang toe geweest. In afwachting van de nieuwe elektrische luxemodellen vanaf 2025 is enkel nog de F-Pace in productie, die nog een beetje klanten lokt dankzij zijn comfort, rijplezier en fiscaal gunstige plug-inhybride motorisatie. Maar nu krijgen we een eerste glimp te zien van het nieuwe Jaguar in de vorm van een gecamoufleerde luxeberline! Wat je daarover moet weten?

Advertentie
Advertentie

Van premium naar luxe

Gedaan met proberen BMW, Audi en Mercedes op de hielen te zitten. Het nieuwe Jaguar zoekt het hogerop, met luxemerken als Bentley, Aston Martin en… Porsche in het vizier. Het eerste nieuwe model van Jaguar sinds de I-Pace uit 2018(!) is dan ook niet toevallig een sportieve elektrische vierdeurs GT, een segment dat de Porsche Taycan heeft gepopulariseerd en waar ook Lotus centen hoopt te verdienen met de Emeya. In plaats van modellen vanaf zo’n 60.000 euro zal je dus gemakkelijk het dubbele moeten betalen bij de Jaguar-dealer om niet zonder lege handen te moeten vertrekken. Wat heeft het nieuwe model te bieden om die prijs te rechtvaardigen?

 

 

Advertentie
Advertentie

Op de foto’s zien we alvast een ranke, sportief gelijnde GT, zelfs met de nog aanwezige dikke laag camouflage om de proporties zo veel mogelijk te verhullen. Een lange motorkap, een uitgestrekte wielbasis en een laag dak doen alvast het beste vermoeden qua design. Op de twee foto’s van de voorzijde en zijkant is het nog niet te zien, maar de nieuwe elektrische GT van Jaguar zou ook geen achterruit krijgen. Inderdaad, net als de Polestar 4. Laat ons hopen dat dit geen algemene trend wordt…

Jaguar Electric Architecture

Een nieuw modelgamma betekent ook een nieuwe architectuur, die simpelweg Jaguar Electric Architecture (JEA) werd gedoopt. Aan een sexy naam werden alvast geen Britse ponden verspild. Veel details zijn er nog niet bekend over het nieuwe platform, maar Jaguar belooft minstens 600 pk, een autonomie van meer dan 700 km en vermoedelijk supersnel opladen dankzij 800 V-technologie.

Voorsmaakje in december, lancering in 2025

Deze elektrische vierdeurs GT wordt het eerste van minstens 3 nieuwe Jaguar-modellen op het JEA-platform. De andere twee zouden een luxeberline worden, als spirituele opvolger van de XJ, en een grote SUV. De officiële voorstelling van de nieuwe elektrische Jaguars staat pas gepland voor 2025, maar we krijgen wel al een eerste voorsmaakje te zien in december, in de vorm van een conceptcar op de Miami Art Week (vanaf 2 december 2024).