Het concept dateert van 2016, toen Jaguar aankondigde zich met de I-Pace aan een elektrische auto te wagen. Zoals gewoonlijk bij Jaguar Land Rover blijft het productiemodel trouw aan de conceptversie. Een lage motorkap en een schuin aflopende daklijn geven hem een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt voor een SUV: 0,29. In het radiatorrooster zitten lamellen die openen of sluiten naargelang de behoefte aan koeling.
Zwaartepunt
De SUV biedt plaats aan vijf passagiers en beschikt over een kofferruimte van 656 liter. De motoren op de assen en de batterij die in de vloer is ingewerkt zorgen voor een optimale 50/50-gewichtsverdeling in de I-Pace en voor een laag zwaartepunt. Dat bevindt zich 13 centimeter lager dan in de F-Pace, de klassieke SUV. Optioneel is er luchtvering beschikbaar.
400 pk
De twee elektromotoren, op de voor- en achteras, produceren samen 400 pk en 696 Nm. Dat levert deze Jaguar I-Pace vierwielaandrijving op, wat de dynamiek op alle oppervlakken moet vergroten en explosieve prestaties moet opleveren. De elektrische Jaguar haalt 100 km/u vanuit stilstand in amper 4,5 seconden.
480 kilometer
De 432 cellen van de lithium-ionbatterij kunnen 90 kWh aan elektriciteit opslaan. Daardoor haalt de I-Pace volgens de WLTP-cyclus een theoretisch rijbereik van 480 kilometer. In de praktijk zou dat minstens 350 kilometer tussen twee laadbeurten moeten opleveren, en zelfs 400 kilometer met een lichte rechtervoet. Aan een snellader (100 kW) kan de I-Pace 80% van zijn volledige rijbereik tanken in 45 minuten, en een honderdtal kilometer in 15 minuten. Aan een thuislader van 7 kW duurt een volledige laadbeurt 10 uur.
Unieke pedaal
Net als de nieuwe Nissan Leaf kan de Jaguar bestuurd worden met een enkel pedaal. In de praktijk kan je in de meeste situaties de auto doen vertragen door je voet van het gaspedaal te halen. In de rijmodus “Intense” wordt dan regeneratieve remkracht gebruikt, tot 0,4 G. Een klassiek rempedaal blijft er uiteraard nog steeds.
Geconnecteerd
De technologische uitrusting van de Jaguar I-Pace is aangepast aan elektrisch rijden. Zo houdt het navigatiesysteem rekening met de omgeving om een weg te kiezen die de batterij zoveel mogelijk spaart. Het nieuwe “Touch Pro Duo”-infotainmentsysteem met twee schermen van de Range Rover Velar maakt ook hier zijn opwachting. Met Jaguar InControl Remote kunnen eigenaars het laadniveau van hun batterij opvragen, of checken of ze nog voldoende rijbereik hebben om op het werk te geraken. De I-Pace is ook de eerste Jaguar met “over-the-air”-updates.
€ 78.990
De bestellingen voor Jaguars elektrische SUV zijn nu geopend. In België kost de instapversie S € 78.990. Daarboven staan de uitrustingsversies SE (€ 87.080) en HSE (€ 93.140). Speciaal voor de lancering is er ook een rijkelijk uitgeruste “First Edition”. Die kost € 103.440. Op de batterij geeft Jaguar een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer bij een minimumniveau van 70% van het oorspronkelijke laadvermogen.