Vijf jaar nadat de Britten het segment van de compacte premium berlines verlieten, keert Jaguar terug: met een volledig nieuwe XE. Die moet er voor zorgen dat we het tijdperk van de X-Type die gebouwd was op de basis van een Ford Mondeo snel vergeten. In elk geval, het nieuwe wapen van Jaguar heeft alles mee om het te maken. Door het verse kapitaal van de Indische Tata-groep kon er geïnvesteerd worden zodat de potentiële klant volop kon worden verleid en dat is er aan te zien. Deze XE is volledig nieuw: hij heeft een monocoque koetswerk uit aluminium, de nieuwe Ingenium diesel motor die in de lengte werd geplaatst en de achterwielen aandrijft, een knap infotainmentsysteem… Het is allemaal aanwezig, maar weet het ook te overtuigen?
In volle groei
Vorig jaar werd de Mercedes C-Klasse nog stevig onder handen genomen en dat moet volstaan om de degens te kruisen met de nieuwe Audi A4, de meest recente concurrent van de Jaguar XE. De C-Klasse profileert zich steeds meer als een mini-S-Klasse dus het mag niet verbazen dat de vernieuwde Mercedes ook een tiental centimeters groeide. Gemiddeld is een compacte premium berline 4,59 m lang. De C-Klasse groeide tot 4,69 meter en dat geeft ‘m 10 centimeter extra ruimte om zijn meest praktische troeven uit te spelen: het volume van de koffer groeide tot een genereuze 480 l (met een smalle toegang, dat wel) en de ruimte die passagiers achteraan hebben, nam eveneens toe. Ondanks het feit dat de Jaguar quasi even lang is als de Mercedes (4,67 m) slaagt hij er niet om de Duitser de loef af te steken. De XE biedt ruimschoots voldoende bewegingsvrijheid aan twee volwassen achteraan, maar de C-Klasse doet toch beter.
Koffer
Hetzelfde scenario zien we bij de koffer. Met zijn inhoud van 455 liter biedt de Jaguar je meer dan voldoende ruimte voor al je dagelijkse verplaatsingen en de toegang er naartoe is breder dan bij de C-Klasse, maar toch doet de XE niet beter dan wat er doorgaans in dit segment wordt aangeboden. En dan houden we geen rekening met afwerkingsdetails in de koffer een premium berline onwaardig zoals zichtbare bekabeling. Maar bon, je koopt geen premium berline om godganse dagen de binnenkant van je koffer te bekijken.
Origineel
Gelukkig tapt de afwerking van het interieur uit een ander vaatje. Jaguar heeft de goede gewoonte om een origineel en warmer interieur te maken dan we gewend zijn van de strakke Duitse concurrenten. Maar de Mercedes C-Klasse kan wel uitpakken met een nieuw én erg modern dashboard en weet hiermee ook te overtuigen. De afwerking bij de Duitser is quasi foutloos. Mooi! Enig minpuntje is dat de ergonomie van het infotainmentsysteem dat bediend wordt via een grote knop en een klein touchpad complex is om je weg in te vinden. Het touchscreen van de Jaguar XE is heel wat intuïtiever.
Kwiek
Op de weg laat de Jaguar XE zien dat rijdynamiek en comfort hand in hand kunnen gaan. Hij is net wat minder comfortabel dan de C-Klasse, maar het rijplezier dat hij daarvoor in de plaats geeft, is subliem. Zijn scherpe voortrein en zijn uitstekend gebalanceerd chassis maken van hem meteen de referentie in dit segment. Een echte Jaguar! Het vernieuwde onderstel van de Mercedes C-Klasse hoeft niet veel onder te doen. De nieuwe generatie C-Klasse kan uitpakken met een rijgedrag dat net weer wat levendiger en scherpzinniger is dan zijn voorganger. Zelfs met de standaard vering krijg je een excellent compromis tussen comfort en efficiënt rijgedrag. Maar het echte feest begint pas als je kiest voor de (optionele) pneumatische vering. Een unieke optie in dit segment. Dan krijg je een wagen die in de buurt van de perfectie komt en je een verwent met een rijgedrag dat varieert tussen hemels comfortabel en duivels precies. Jij bepaalt in welke modus je gaat via een knop op de middenconsole. Zijn stuurgedrag is dermate direct, dat het je zelfs verrast in de eerste bochten.
Slag om de C02
Een wagen ontwikkelen die aangenaam is om mee te rijden, is een ding. Er voor zorgen dat hij het op vlak van CO2-uitstoot goed doet, een ander ding, maar bij Jaguar hebben ze hun huiswerk goed gemaakt. De nieuwe 2.0 liter viercilinder diesel werd bij Jaguar / Land Rover ontwikkeld en biedt een erg mooie verhouding tussen prestaties en uitstoot. De 163 pk sterke diesel heeft een uitstoot van 99 g/km, ten minste als je kiest voor de manuele zesversnellingsbak. Opteer je voor de excellente automatische achtversnellingsbak dan stijgt de uitstoot per kilometer lichtjes tot 106 gram. En daarmee komt hij naast de Mercedes C-Klasse te staan waarvan de C220d (163 pk) 103 g per km uitstoot met manuele versnellingsbak. Kies je voor een C-Klasse BlueEfficiency met automatische zevenversnellingsbak dan is de CO2-uitstoot 106 g/km.
Lawaai
Soepel en krachtig, de nieuwe dieselmotor die door Jaguar werd ontwikkeld stelt niet teleur. Enkel het lawaai dat hij ten berde brengt bij stedelijke snelheden. Wanneer het gaspedaal stevig wordt ingeduwd, dan weerklinkt de motor te fors. Gelukkig keert op de grote wegen de discretie zoals de reputatie van Jaguar laat verwachten snel terug. Lange ritten over de autosnelwegen leg je met plezier af. De motor in de Mercedes is wat in hetzelfde bedje ziek. Vooral bij accelereren is hij aan de (te) luide kant. Zelfs in die mate dat je mag overwegen om voor de 1.6 l diesel van Renault-origine te kiezen. Die is dan wel minder krachtig (136 pk) maar is wel héél wat discreter.
Conclusie
Sportieve verleiding, daar staat de Jaguar XE voor en hij weet dat te combineren met een dynamisch rijgedrag van de bovenste plank. Hij vormt daardoor een waardig alternatief voor zijn concurrenten in dit segment. De klanten die willen opteren voor een vaste waarde, zullen sowieso naar de Mercedes C-Klasse grijpen. Die weet meer te overtuigen op vlak van afwerking en comfort en als je de mogelijkheid hebt om te kiezen voor de optionele pneumatische ophanging is die nog eens verbluffend efficiënt ook.