Presentatie

Bijna veertig jaar lang veranderde de lijn van de XJ amper. Hij werd lange tijd gezien als een meesterwerkje van classicisme: gracieus, opmerkelijk evenwichtig en subtiel sportief. Voor de nieuwe generatie gooide Jaguar alle tradities in de prullenmand. De XJ is meer dan ooit sportief, maar we kunnen niet unaniem positief zijn. De achterpartij oogt nogal onpersoonlijk en de neus versterkt dat gevoel nog met een grille in de vorm van een ventilatierooster. Mijn excuses voor de liefhebbers van het merk, maar daar heb ik het moeilijk mee. Het dak is dan weer opmerkelijk vloeiend, maar heeft als grote nadeel het beperkte zicht achteruit.

Onder dat massieve uiterlijk schuilt een licht hart. Door aluminium en gerecycleerde materialen te gebruiken, maakt Jaguar zijn limousine ongekend stevig en licht. Jaguar kondigt met de nodige trots aan dat deze berline minstens 150 kg minder weegt dan zijn concurrenten.

Motoren

We konden rijden met twee motoren: de rationele V6-diesel en de eerder uitbundige V8 S/C met meer dan 500 pk.

De vorige XJ introduceerde een dieselversie. Schokkend nieuws voor de Britten, maar onmisbaar voor het voortbestaan van de soort. Bovendien ging het om een uitstekende V6-diesel, die wellicht wel een beetje te rustig was met een vermogen van net iets meer dan 200 pk.

Deze keer haalt de XJ het grote geschut boven: een 3.0 V6 met 275 pk. Deze geraffineerde motor kwijt zich in alle discretie van zijn taak. Zijn zachte stem doet vergeten dat het om een diesel gaat, terwijl zijn kracht de passagiers in hun zetels drukt.

Met de V8-benzine met supercharger betreden we een andere wereld. Uit een cilinderinhoud van 5 liter puurt deze motor maar liefst 510 pk en 625 Nm die naar de achterwielen gestuurd worden. 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 4,9 seconden. Het beest laat zijn tanden zien, brult en katapulteert deze berline naar ongehoorde snelheden. Door de baritonstem, de kleine explosies in de uitlaat en de kranzinnige duw in de rug kun je amper geloven dat je met een luxeberline onderweg bent. Sensationeel.

In beide gevallen voorziet ZF een automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Het resultaat is echt schitterend. Reactief, intelligent, vlot in de manuele- en sportmodus: deze bak biedt het allemaal.

Weggedrag

De ingenieurs laten er geen twijfel over bestaan: de berline waarmee opa naar de antiekhandel rijdt, behoort tot het verleden. In de nieuwe XJ kun je je zelfs amuseren op bochtige wegen. Deze XJ rijdt meer als een sportwagen dan een limousine. De wieltreinen zijn scherp, de stijfheid verbaast en de wegligging is ronduit meesterlijk. In bochten gedraagt de XJ zich neutraal, precies en doeltreffend. In de V8 S/C moet je jouw rechtervoet goed onder controle houden, want de achterkant is erg levendig.

Comfort

Jaguars zijn eerder bestemd voor gentlemen dan hooligans en staan bekend om hun zijdezachte wegligging die de eigenaars eraan herinnert dat ze tot een andere kaste behoren. Althans, dat is de traditie. De ingenieurs wilden echter een revolutie en maakten de nieuwe XJ veel sportiever. Je wordt dus iets meer door elkaar geschud, zeker als je kiest voor de grote velgen.

Ook in het interieur zetten de ontwerpers een streep onder het verleden. Het gezellige nest met open haard en labrador verandert in een hypermoderne lounge die niet zou misstaan in een ruimteschip. De diepe boordplank lijkt op die van een monovolume en de XJ verbaast door de alom aanwezige elektronica: een compleet infotainmentsysteem met aanraakscherm, digitale instrumenten, enzovoort. Dat zou de tradionele klanten kunnen afschrikken. Gelukkig dachten de Britten aan de ergonomie en is het gemakkelijk om jouw weg te vinden in het interieur. Nu maar hopen dat al die elektronica geen storingen vertoont...

Comfort, dat is ook welbehagen in het interieur en op dat vlak scoort de XJ punten. Jaguar biedt naast een leuke sfeer ook een hoogstaande klimaatregeling en sublieme zetels. De ruimte is niet uitzonderlijk, maar er bestaat een versie met 12,5 cm langer onderstel. Voor de stilte aan boord kun je grote banden beter vermijden. Onze testwagen met dieselmotor maakte nogal wat rolgeluiden, terwijl de V8 S/C altijd perfect stil blijft. Tot de acht cilinders hun keel openen natuurlijk, want dat zullen jouw oren en die van alle toeschouwers geweten hebben. Een prachtig soloconcert!

Prijs en uitrusting

Tijd om eens naar het verbruik te kijken. De diesel is erg zuinig, getuigt van een goed mechanisch rendement en profiteert van het lage gewicht van de auto. Het resultaat: 9 l/100 km. Gezien de grootte van de auto en de prestaties is dat knap. De V8 met 510 pk is van een ander kaliber. Voor 15 l/100 km is een groter budget vereist. En behandel het rechterpedaal met zachtheid, anders volgt meteen een sanctie en klimt het verbruik.

De diesel in Luxury-versie kost minstens 81.700 euro. Voor die prijs krijg je wel een heel volledige uitrusting. Voor de V8 S/C met verlengd onderstel vraagt Jaguar 147.900 euro. Kortom, niet geschikt voor wie op het einde van de maand moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen.

Conclusie

De concurrenten van het Duitse trio Audi A8, BMW 7-Serie en Mercedes S-Klasse zijn niet bepaald talrijk. Jaguar heeft in dit segment wel een traditie, want de eerste XJ gaat al terug tot 1968. Dit nieuwe model vertrekt echter van een schone lei en speelt vooral zijn sportiviteit en moderne lijn uit. Met een zeker succes, dat moeten we toegeven. Niet dat deze Jaguar perfect is, hij straalt nog altijd een geheel eigen charme uit. Achter het stuur voel je je eerder een dandy dan een CEO. Op de nieuwe XJ word je op slag verliefd, de aankoop zal zelden het resultaat zijn van een rationele vergelijking. En daar zijn we dankbaar voor, de auto blijft passie opwekken.