Hoe kun je het prestatieniveau van een vijfliter V8 behouden en tegelijk de CO2-uitstoot verminderen met 70 procent? De ingenieurs van Jaguar antwoorden met een herlaadbare hybride van de XJ.
Eenvoudig recept
De oplossing is relatief eenvoudig, want ze werd al toegepast op enkele prototypes: je deelt het aantal cilinders door twee, voegt een elektromotor toe en verbindt dat allemaal met een batterij die aan het stopcontact opgeladen kan worden. Dat is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dit project werd gerealiseerd met de steun van het Technology Strategy Board van de Britse overheid.
De cijfers
De motor, die al bekend is binnen de groep, is een tweeliter viercilinder turbobenzine die 240 pk ontwikkelt. Hij wordt gekoppeld aan een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 334 pk. De prestaties zijn top: 250 km/u en 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden.
De cijfers worden pas echt interessant als je de CO2-uitstoot en het gemiddelde verbruik bekijkt, respectievelijk 75 g/km en 3,2 l/100 km. De batterij herlaadt in ongeveer vier uur op een stopcontact van 240 volt. Volledig opgeladen is een autonomie van veertig kilometer mogelijk in elektrische modus.