20210324093449jeepmagneto.jpg

Het merk had het al laten uitschijnen via een teaser en nu is het officieel: Jeep heeft een prototype voorgesteld van een elektrische Wrangler, de Magneto. De onthulling vond plaats tijdens de jaarlijkse Easter Jeep Safari in de Moab-woestijn in de VS, waar fans van het merk samentroepen en Jeep zelf doorgaans een paar interessante conceptcars laat zien.

20210324093450jeepmagneto.jpg

De Magneto is uitgerust met één enkele elektromotor van 285 pk en 370, die vreemd genoeg aan een manuele zesversnellingsbak en een klassieke mechanische vierwielaandrijving is gekoppeld. Geen sprake dus van een ‘elektrische vierwielaandrijving’ met één motor per as, terwijl zo’n oplossing nochtans efficiënter kan zijn om het koppel op lastige ondergrond over te brengen.

V6 nabootsen

Jeep zegt dat het er alles aan heeft gedaan om de elektrische aandrijflijn te laten aanvoelen als de 3.6-V6-benzinemotor die je vandaag al kan bestellen in een Wrangler. Zelfs de koppelcurve van de V6 wordt geïmiteerd, waardoor een van de grootste voordelen van een elektromotor (het onmiddellijk beschikbare maximumkoppel) is verdwenen. Vreemd…

20210324093654jeepmagneto.jpg

De batterij is 70 kWh groot en werkt onder een ongebruikelijk hoge spanning van 800V. De verschillende modules zijn her en der in de auto ondergebracht en een ervan ligt zelfs bovenop de motor in de neus. Dat laat vermoeden dat deze Magneto een hoog zwaartepunt heeft – nog een vreemde keuze van Jeep. Over het laadvermogen communiceert Jeep niet, maar het geeft wel mee dat de auto een verwarming van liefst 10 kW krijgt zodat passagiers het niet koud krijgen in deze openluchtwagen. Op die manier zal de batterij het niet lang volhouden als je bij koud weer pittige offroadparcours wil gaan rijden.

20210324093451jeepmagneto.jpg

Nog meer concepts

20210324093449jeepconcepts.jpg

Naast de Magneto stelde Jeep nog een paar andere interessante conceptcars voor. De Jeepster Beach is een restomod, maar dan wel een heel ingrijpende: van de klassieke Jeepster Commando uit 1968 blijft eigenlijk enkel het koetswerk over, want de techniek is puur Wrangler 2020. Onder de motorkap ligt de standaard 2.0-turbomotor, maar dan wel opgevoerd tot 340 pk en 500 Nm.

20210324093447jeepconcept.jpg

De Jeep Red Bare is een Gladiator (de pick-upversie van de Wrangler) waarvan het dak is vevangen door een stoffen zeil en de zijruiten zijn weggelaten. De stoelen zijn bekleed met een rood-zwart ruitjesmotief zoals het flanellen hemd van een cowboy en onder de motorkap ligt de gekende 3.0-V6-dieselmotor van 260 pk en 600 Nm.

20210324093452jeepconcept.jpg

20210324125905jeepconcept.jpg

De Jeep Orange Peelz tot slot is een Wrangler die is uitgerust met bijna elk mogelijk accessoire dat Mopar te bieden heeft. Mopar is de afdeling van het voormalige FCA (vandaag Stellantis) die verantwoordelijk is voor wisselstukken en voor accessoires. Het zou ons te ver brengen om op te sommen welke opties allemaal zijn gemonteerd, maar ze zijn stuk voor stuk geselecteerd op het vereenvoudigen van rijden in zwaar terrein.

20210324093444jeepconcept.jpg