1. Fiat 600 Jolly

20210324082233topfiat.jpg

Met alle strandauto’s afgeleid van Fiat-modellen alleen al kan je een telefoonboek vullen. Dit is een van de meest legendarische: de 600 Jolly. Hij had geen deuren of dak en de stoelen waren van riet, maar de mechaniek was standaard en ontwikkelde een verpletterend vermogen van eerst 21 en later 29 pk. Vandaag is een Fiat 600 Jolly een fortuin waard: in goede staat brengen ze meer dan 80.000 euro op.

2. Mini Moke

20210324082231topminimoke.jpg

Dit karretje was oorspronkelijk bedacht voor het leger, maar werd al snel de lieveling van de sterren dankzij Brigitte Bardot, die er haar favoriete vervoersmiddel van had gemaakt in Saint-Tropez. De Moke staat op de techniek van een Mini en zet je flink in de tocht.

3. Citroën Méhari

20210324082229topmehari.jpg

Om deze legende kunnen we niet heen, maar toch passeerde de introductie van de Méhari nagenoeg onopgemerkt. Dat kwam omdat hij werd onthuld in mei 1968… Zijn 2 PK-motor toont zich verrassend levenslustig dankzij het lage gewicht van het geheel. Bovendien heeft zijn koetswerk in ABS de grote verdienste niet te roesten… in tegenstelling tot het chassis.

4. Meyers Manx Dune Buggy

20210324082230topmeyers.jpg

De onlangs overleden Bruce Meyers is de geestelijke vader van een van de meest ludieke voertuigen ooit: de Buggy. Een VW Kever-motor achterin, een kunststof koetswerk dat tot de essentie is herleid en klaar is kees. De formule sprak zodanig aan dat ze talloze keren werd gekopieerd.

5. Volkswagen 181

20210324082232topvw.jpg

Ook dit model was oorspronkelijk voor het leger ontwikkeld. De Volkswagen Type 181 week echter al snel af van zijn oorspronkelijke roeping en werd de lieveling van hippies. De 181 kon 4 jongelui, hun gitaren en bloemenkransen vervoeren dankzij een kortademige maar onverwoestbare Kever-motor.

6. Renault 4 Plein Air

20210324082232topr4.jpg

Deze R4 heeft zijn naam “Plein Air” (“in open lucht”) alvast niet gestolen. Hij is door Sinpar ontwikkeld op bestelling van Renault en onderscheidt zich door zijn extreme minimalisme. Je krijgt bijna het gevoel dat dit een R4 is waar een gek met een kettingzaag op is losgegaan… Het succes bleek echter heel relatief en na twee jaar werd het model uit het aanbod genomen. Maar wat een look…

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: