Meer dan 4 ton, zoveel weegt de toekomstige GMC Hummer EV. Dat beweert in elk geval GM-Trucks.com, een website die zich specialiseert in pick-ups en grote terreinwagens van General Motors. Zij konden namelijk al een blik werpen op een aantal gedetailleerde technische gegevens en lazen daar af dat de elektrische kolos 9.046 ‘pound’ zal wegen, wat omgerekend 4.103 kilo is. Dat is liefst 740 kilo meer dan de oer-Hummer, de H1, uit de jaren ’90. De boosdoener is uiteraard het accupakket van liefst 200 kWh, dat meer dan dubbel zo groot is als de grootste batterij van bijvoorbeeld een Porsche Taycan of Tesla Model S (allebei net iets meer dan 90 kWh).
1.000 pk, 15.000 Nm
De elektromotoren van de Hummer EV hebben daar geen probleem mee, want dankzij een vermogen van 1.000 pk en een koppel van liefst 15.000 Nm (geen tikfout) knalt het 4 ton zware monster naar 100 km/u in 3 seconden. Of toch in de VS, want met een dergelijk gewicht is de kans groot dat deze kolos bij ons een verplichte snelheidsbegrenzer bij 90 km/u zou moeten krijgen om legaal op de openbare weg te mogen rijden.
Zinloos
Als dat nog niet volstaat om aan te tonen hoe absurd deze demonstratie van mateloosheid is, dan misschien wel dit: ondanks zijn gigantische accu geraakt de Hummer EV ‘slechts’ 480 kilometer ver voor hij moet opladen. Ter vergelijking: een Tesla Model S Long Range – met zoals eerder gezegd een minder dan half zo grote batterij – haalt een gehomologeerd rijbereik van 663 kilometer, wat dus bijna 35 procent beter is. De giga-Hummer heeft zijn gigantische accu nodig om ergens te geraken, maar het enorme gewicht van die accu jaagt zijn verbruik omhoog waardoor zijn rijbereik eronder gaat lijden. Een vicieuze cirkel…?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: