Bruno Wouters

5 OKT 2016

Kawasaki op Intermot: finetuning en een Ninja 650!

De Euro4-norm verplicht zowat alle constructeurs om hun modellen te herzien. De ideale gelegenheid voor een modelevolutie.

Kawasaki boog zich over de Z1000SX, een sporttourer, die er in de derde generatie nog geslaagder uitziet. Het nieuwe, sportievere koetswerk krijgt volledige led-verlichting. De motor kiest voor meer comfort en voor een groot windscherm dat in drie standen verstelbaar is. Het zadel wordt breder en steviger.

Onderhuids zit het IMU van Bosch uit de ZX-10R en elektronische snufjes zoals KCMF (Kawasaki Cornering Management Function), KTRC (Kawasaki Traction Control) en KIBS (intelligent antiblokkeersysteem voor de remmen van Kawasaki). De rijder kan uit verschillende vermogens kiezen. Een nieuw instrumentenpaneel met grote toerenteller en analoge tachymeter en multifunctionele lcd-weergave onderstrepen de digitale vernieuwing van de SX.

De deelname van Kawasaki aan het World SBK schemert door naar de ZX-10, die er een RR-variant bijkrijgt. Enkele motorevoluties (verstevigd carter, reductie van wrijving, shifter voor het schakelen,…) vullen de Marchesini-aluminium velgen aan, die het onafgeveerd gewicht verminderen. De remmen krijgen Brembo M50-monobloc-remklauwen met gegroefde Brembo-remschijven en een radiale hoofdremcilinder van Brembo. De Showa BFF-vork en horizontale montage achteraan laten verschillende afstellingen toe.

Elektronisch overtuigt de ZX-10RR met een uitgebreid pakket, dankzij een IMU met zes kanalen. Het omvat onder meer Kawasaki Cornering Management Function (KCMF), Sport-Kawasaki Traction Control (S-KTRC), Kawasaki Engine Brake Control (KEBS), Kawasaki Launch Control Mode (KLCM), Kawasaki Intelligent ABS Brake (KIBS), System Power Modes,…

Een belangrijke nieuwigheid is de ER-6F die plaats maakt voor de Ninja 650. De bekende tweecilinder van de ER-6 wordt behouden maar gereviseerd om te beantwoorden aan de Euro4-norm, en zijn verbruik wordt geoptimaliseerd. Het kader van de ER-6 ruimt echte rbaan voor een kader van stalen buizen dat gebaseerd is op de H2, met een monoshock uit aluminium. Het gewicht blijft daardoor beperkt tot 193 kg!

De zadelhoogte bedraagt 790 mm, en de Ninja heeft een in drie standen regelbaar windscherm, en een instrumentenpaneel met analoge toerenteller en multifunctioneel lcd-scherm. De vervanger van de ER-6N is gebaseerd op dezelfde architectuur als de Ninja. De Z650 verschijnt volgende maand in Milaan.
Advertentie
Advertentie
Advertentie