20201203124126hondas2000.jpg

De Honda S2000 heeft tijdens zijn relatief lange carrière (10 jaar) talrijke harten veroverd door de combinatie van een heel sportief rijgedrag, een bliksemsnel schakelende manuele zesversnellingsbak en, vooral, een atmosferische 2.0-viericlinder met liefst 241 pk en een torenhoog maximumtoerental van 9.000 o/m.

20201203124125hondas2000.jpg

Toen hij in 2009 uit productie ging, kreeg hij tot groot verdriet van veel autoliefhebbers geen opvolger meer, maar daar zou binnenkort verandering in komen volgens het zakenmagazine Forbes. In 2024 is het namelijk 25 jaar geleden dat de S2000 op de markt kwam en het management van Honda zou ernstig nadenken over een nieuwe generatie.

20201203124200hondas2000.jpg

Die zou vergelijkbare proporties hebben als zijn voorganger, met een heel lange motorkap, een passagiersruimte die bijna op de achteras zit en een korte overhang achteraan. Helaas zal in de neus niet langer een atmosferische VTEC-viercilinder met zijn unieke, metalige en hoogtoerige klank liggen, maar wel een tot ruwweg 350 pk opgevoerde variant van de 2.0-turboviercilinder van de Civic Type-R.

20201203124215hondas2000.jpg

Die motor moet dan wel worden aangepast om in lengterichting te liggen en de achterwielen aan te drijven (de Civic is een voorwieltrekker met de motor dwars voorin).