Sinds zijn officiële facelift eind 2024 in Europa kreeg de Kia EV6 niet alleen een nieuw gezicht, maar ook iets grotere batterijen. Daardoor varieert zijn maximale WLTP-autonomie voortaan van 428 tot 582 km, afhankelijk van de gekozen aandrijflijn. Maar hoe zit het in de praktijk?
In 2025 biedt Kia vier verschillende versies aan van zijn volledig elektrische EV6. Het instapmodel beschikt over een batterij van 62 kWh en een elektromotor van 125 kW (170 pk) op de achteras. Die combinatie levert een officieel rijbereik van maximaal 428 km op. Daarnaast is er een versie met een batterij van 84 kWh en een motor van 169 kW (225 pk), eveneens met achterwielaandrijving. In deze configuratie bedraagt de WLTP-autonomie maximaal 582 km.
Diezelfde batterij kan ook twee motoren voeden met een gecombineerd vermogen van 229 kW (325 pk), goed voor een rijbereik van maximaal 546 km. Tot slot is er de Kia EV6 GT, die ook over een 84 kWh-batterij beschikt, maar aangedreven wordt door twee motoren die samen maar liefst 478 kW (650 pk) en 770 Nm leveren. Daarmee sprint hij in 3,5 seconden naar 100 km/u, terwijl de WLTP-autonomie op 450 km ligt.

Comfortabel reëel rijbereik voor de Kia EV6
Tijdens onze test met de achterwielaangedreven versie met 84 kWh-batterij konden we een gemiddeld verbruik van 21 kWh/100 km meten over een gevarieerd traject van net geen 150 km. Op datzelfde parcours verbruikten we “slechts” 38% van de batterij, en daalde het gemiddelde verbruik tot 19,2 kWh/100 km tijdens de laatste 40 kilometer.
Dat ligt weliswaar hoger dan de 15,9 kWh/100 km die Kia officieel opgeeft volgens de WLTP-cyclus, maar we moeten toegeven dat de weersomstandigheden tijdens onze test in België allesbehalve ideaal waren. De temperatuur kwam namelijk niet boven de 8 graden uit en zakte zelfs onder het vriespunt. Er valt dus ongetwijfeld (veel) zuiniger te rijden onder betere omstandigheden. Dat gezegd zijnde, maken deze verbruikswaarden het al mogelijk om comfortabel tussen de 350 en 400 km af te leggen tussen twee laadbeurten.



Nog (iets) snellere laadsessies
Toen de Kia EV6 in 2021 werd voorgesteld, was het een van de eerste elektrische wagens met een 800V-architectuur. Daardoor kon hij toen al razendsnel laden. Sinds de facelift is hij nu zelfs nog iets sneller aan het laadstation! De kleine batterij laadt weliswaar “maar” aan 180 kW, maar het 84 kWh-pakket kan nu tot 258 kW aan. In beide gevallen betekent dat dat de Kia EV6 in slechts 18 minuten van 10 naar 80% batterijlaadniveau kan gaan. Genoeg om ongeveer twee uur te rijden alvorens een pauze te nemen van minder dan 20 minuten — exact wat de verkeersveiligheid aanbeveelt. Niet slecht. Hoewel de facelift technisch gezien slechts lichte wijzigingen meebracht, blijft de Kia EV6 een bijzonder overtuigende elektrische auto, zeker wat betreft rijbereik, verbruik en laadsnelheid.