Kia heeft vandaag al een breed gamma aan elektrische modellen. Er is niet enkel de crossover Niro, maar ook de altijd elektrische EV6 en EV9. En we weten ook al dat Kia deze EV-familie verder gaat uitbreiden met de EV3, EV4 en EV5. Dankzij interne documenten ontdekt door Korean Car Blog, lijkt het er echter op dat het Koreaanse merk ook van plan is om een grote, krachtige berline/coupé te lanceren die het stokje zou moeten overnemen van de Stinger, die sinds kort uit het gamma is verdwenen.

700 tot 800 km autonomie?

Dit toekomstige model, dat momenteel bekend staat onder de interne codenaam GT1 maar dat de naam EV8 zou kunnen krijgen, zou op de volgende generatie van Hyundai/Kia's elektrische platform worden gebouwd, als opvolger van het huidige e-GMP-platform. Deze toekomstige architectuur, met de naam eM, zou plaats moeten bieden aan batterijen met een nog grotere capaciteit. Volgens de circulerende documenten zou dit een model moeten opleveren met tot 113,2 kWh, wat een officieel rijbereik van 700 tot 800 km mogelijk moet maken voor deze berline, die de strijd moet kunnen aangaan met de Tesla Model S en de Porsche Taycan.

450 kW

De documenten verklappen ook dat Kia van plan is zijn toekomstige GT1 uit te rusten met twee elektromotoren: 200 kW voor de voorwielen en 250 kW voor de achterwielen, voor een totaal van 450 kW, ofwel 612 pk. Daarmee zou hij net boven de huidige EV6 GT uitkomen, die 430 kW (585 pk) levert.

Voor 2025?

Deze sportieve vierdeurscoupé zou eind 2025 of ten laatste begin 2026 worden gelanceerd. Naast de topversie met 450 kW zouden er ook meer betaalbare uitvoeringen moeten komen. Een RWD-versie met 160 kW (218 pk) of een bravere AWD-versie met 320 kW (435 pk) zouden ook op de planning staan.