Het is al vanaf het eerste gezicht duidelijk dat de Kia EV9 een imposante machine is, met zijn 5,01 m lengte, 1,98 m breedte en 1,76 m hoogte. Vooral omdat hij zijn aanwezigheid op de weg nog versterkt met zijn kubusvormige en rechtlijnige look, en dat zowel in de 'klassieke' uitvoering en als de meer sportieve GT-Line.



6 of 7 zitplaatsen

Met zulke afmetingen en proporties, en een wielbasis van 3,1 m, is er duidelijk geen plaats tekort aan boord van de Kia EV9. De SUV wordt aangeboden als een klassieke 7-zitter, maar ook in twee verschillende 6-zits configuraties. De eerste krijgt zogenaamde 'relaxzetels' op de tweede zitrij. Je zou die kortweg kunnen omschrijven als kopieën van de voorste zetels. Ze zijn geventileerd en kunnen naar achteren leunen. De tweede 6-zits configuratie heeft draaibare zetels, waarmee de passagiers op de achterste twee rijen naar elkaar kunnen kijken en gemakkelijker in en uit de auto kunnen stappen. Het is jammer genoeg niet mogelijk om van configuratie te wisselen na aankoop. Je moet dus goed nadenken welke van de zetelconfiguraties je kiest.



Ruimte in overvloed

In ieder geval is de ruimte op de tweede zitrij enorm en is het ook niet behelpen op de twee zitjes in de koffer! Ook het laadvolume is trouwens imposant, met nog steeds 333 liter over met de drie zitrijen rechtop, of 728 liter met 4/5 zitplaatsen. En dat is nog zonder de extra ruimte van 90 liter gerekend onder de 'motorkap' van de versie met achterwielaandrijving, of 52 liter voor de EV9 met AWD. Wil je vooral een elektrische auto met veel ruimte, dan moet de Kia EV9 bovenaan je lijstje staan.



Steeds meer schermen, maar gelukkig niet alleen

Genoeg gepraat over de achterkant, laten we even onze blik werpen op de voorzijde, die ook enkele gloednieuwe details met zich meebrengt. Het dubbele display van 12,3 inch kennen we al vanuit andere Kia's, maar de nieuwigheid zit hem in het derde paneel van 5,1 inch waarmee je altijd de klimaatcontrole kan bedienen. Bovendien heeft het dashboard nog steeds fysieke knoppen om onder meer de temperatuur te wijzigen. Ze worden bijgestaan door aanraakgevoelige toetsen, waarmee je tussen de verschillende menu's van het infotainmentsysteem kan switchen. Nog een laatste nieuwigheid aan boord: het Kia-logo op het stuur is voortaan verlicht.



Krachtige GT op komst!

In de bodem heeft de Europese Kia EV9 steeds een batterij van 99,8 kWh zitten. Die voedt een motor op de achteras van 150 kW (204 pk) en 350 Nm voor een voorspelde autonomie van maximaal 541 pk, ofwel twee motoren voor een totaal van 283 kW (385 pk) en 600 Nm! In deze configuratie haalt de Koreaanse EV-SUV een actieradius van 497 km en legt hij het sprintje van 0 tot 100 km/u af in 5,3 seconden, dankzij een tijdelijke boost van 100 Nm. De EV9 met vierwielaandrijving kan ook tot 2,5 ton trekken!

Dankzij zijn 800 V-architectuur kan de grote SUV ook tot 239 km aan autonomie terugwinnen op 15 minuten tijd, dankzij een maximaal snellaadvermogen van 230 kW. Last but not least: tijdens deze eerste kennismaking met de EV9, heeft Kia ook de komst van een krachtige GT-versie aangekondigd binnen het gamma van de 7-zits elektrische SUV! Daarvoor gokken we op een vermogen van 440 kW (600 pk) en 750 Nm, zoals bij zijn kleine broertje EV6 GT. Dan blijft er nog maar één ding over om te ontdekken van deze EV9: zijn prijs...